Svensk sorg over Facebooks valg af nyt datacenter

Facebook har længe vaklet mellem at bygge sit spritnye datacenter i to svenske byer. Nu er den ene ude af kampen.

Artikel top billede

Rygterne om, at det det sociale netværk med de mange venner, Facebook, bygger datacenter i Sverige, har verseret siden maj.
 
Spørgsmålet var egentlig bare, om Facebooks datahaller skulle bygges i Östersund Kommune i Midtsverige eller i Luleå oppe i Nordsverige.
 
Forvaltningen i Östersund Kommune bekræfter nu, at internet-mastodonten bygger sit nyeste datacenter oppe i den nordsvenske by Luleå, efter det længe så ud til, at Östersund skulle løbe med byggeriet til over en milliard svenske kroner, op mod 1.000 nye arbejdspladser i området og så selvfølgelig prestigen.
 
"Den må være en af de sørgeligste mails, jeg nogensinde har fået. Mange af os har arbejdet meget hårdt i halvandet år. Vi er virkeligt deprimerede, og det vil tage et stykke tid at ryste dette her af os. Men jeg lykønsker da Luleå, der tydeligvis har gjort et bedre arbejde end os," fortæller Östersunds erhvervschef, Magnus Lindgren, til den svenske avis NSD
 
Højspændingsledninger for korte
Mailen til Östersund Kommune er underskrevet af Thomas J. Furlong, der er vicepræsident for videoredigerings-selskabet Pinnacle i Sverige, men han er samtidig en stor kanon i Facebook, hvor han blandt andet står for lokationsudvælgelsen af datacentre.
 
I mailen beklager Thomas J., Furlong, at Östersund blev fravalgt, mens han er samtidig rimelig klar i spyttet omkring, hvorfor den midtsvenske kommune ikke blev valgt.
 
"Til sidst måtte vi erkende, at investeringen og den tid, det ville tage at forlænge højspændingsledningerne, var en for stor udfordring for os," lyder forklaringen fra Pinnacle/Facebook ifølge NSD.
 
Bitter med lykønskninger
Den forklaring tager Magnus Lindgren fra Östersund Kommune til efterretning, men han kan ikke helt skjule sin ærgrelse.
 
"Det er et stort nederlag for os og et stort nederlag for Östersund. Vi havde brug for datahallerne mere end Luleå, som har andre store selskaber deroppe. Jeg tror ikke, at folk forstår, hvor stort dette her er," siger han til NSD.
 
"Facebook er en af verdens mest kendte varemærker, der foretager sin måske største investering ude i verden. Og de vælger Luleå. Det er en erkendelse, der sætter Luleå på verdenskortet som et sted for it-investeringer," fortsætter Magnus Lindgren, som forklarer, at Facebook-datacentret i Nordsverige uden tvivl vil betyde nye arbejdspladser, ny infrastruktur og muligheder for andre selskaber.

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse