Kommune klager til KMD's topchef over it-system

Kommune sender klagebrev direkte til KMD's topchef efter it-bøvl. Beskyldninger om brudte løfter fyger igennem luften.

Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Her er klage-brevet sendt til KMDs topchef.

Hos Sorø Kommune har man været så utilfreds med KMD Opus-systemet, at kommunens topfolk har skrevet et klagebrev direkte til KMD's administrerende direktør, Lars Monrad-Gylling.

Af brevet, som Computerworld har fået aktindsigt i, fremgår det:

"Vi stilles løbende forbedringer i udsigt, men vi har nu levet med problemerne i 3/4 år."

Kritikken i brevet, der er afsendt i november 2010, går blandt andet på, at ting ikke rettes til, og nye releases slet ikke er ordentlig testet.

Desuden ønsker kommunen kompensation af KMD for problemerne, fremgår det.

"Kompensation for de mange problemer - som minimum svarende til det skønnede merarbejde," lyder teksten i brevet.

På nogle områder vanskeliggør økonomisystemet, at kommunen kan efterleve lovgivningen.

"Kommunens opfattelse er derfor, at systemet ikke giver mulighed for i fornødent omfang, at efterleve lovgivning."

KMD Opus er et af de mest udbredte økonomisystemer i landets kommuner og kører på en SAP-platform.

KMD's support

Konkret får KMD's support kritik i brevet.

Kommunen finder "...det uforståeligt, at supporterne ikke vil benytte en vende-skærm-funktion således, at de kan se fejlen og være i direkte dialog med superbrugeren."

"I stedet oplever superbrugeren ofte, at henvendelsen mødes med skepsis og omfattende dokumentationskrav. Desuden er besvarelsen ofte længe undervejs og leveres først efter rykkere fra vores side," skriver kommunens topfolk i brevet til KMD's topchef.

Siden afholdes et møde mellem partnerne, ligesom KMD's direktør skriver et svar tilbage til kommunen.

Men helt frem i slutningen af marts 2011 - et lille halvt år efter klagebrevet er sendt - er der fortsat problemer.

Ikke ordnet efter næsten et halv år

I en mail, som Computerworld ligeledes har fået indsigt i, skriver centerchef Thomas Harfot fra Sorø Kommune til KMD-folk.

"Jeg skriver til dig nu, da vi i Sorø fortsat har oplevelsen af, at vores muligheder for at arbejde effektivt og fokuseret med opus ikke er tilfredsstillende," skriver han i mailen fra 30. marts 2011.

Hvorefter han ridser en konkret sag op, hvor der er problemer med at oprette en medarbejder med visse rettigheder i systemet.

Problemet opstod i efteråret 2010 og er i slutningen af marts 2011 altså ikke løst, beskriver chefen fra kommunen.

"Det er er klart utilfredsstillende, at dette endnu ikke er på plads efter nu næsten et halvt år," skriver han videre.

Kommune: KMD levede ikke op til det aftalte
Også ting, der angiveligt er blevet lovet, opfatter kommunen ikke bliver overholdt af KMD.

"Jeg skriver også til dig, fordi vi har en oplevelse af, at KMD ikke lever op til de aftaler, der blev indgået på møde mellem Sorø og KMD den 6. februar 2011," skriver centerlederen i samme mail.

"Vi har flere tilfælde, hvor der efter vores opfattelse ikke har været den fornødne imødekommenhed og efterlevelse af det aftalte fra KMD."

Centerlederen beder en KMD-leder gå ind i sagen og sørge for at "..KMD lever op til de aftaler, der bliver indgået".

"Alt andet er ikke tilfredsstillende," slutter centerleder fra Sorø Kommune.

Opus-bøvl i anden kommune

Sorø Kommune er i øvrigt ikke landets eneste kommune, der har kæmpet med problemer i forbindelse med KMD Opus.

Du kan læse om problemerne i Solrød Kommune, der fik kompensation af KMD, her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S