Blackberry-producent har kurs mod et sort hul

En fejlslagen tablet-lancering og en udskudt smartphone får krisen til at ulme i virksomheden bag Blackberry.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Teletopchefer skærer drastisk ned på egen løn

Research in Motion (RIM), der er selskabet bag Blackberry-telefonerne, er i store problemer.
 
Mobilproducentens andele på smartphone-markedet er stærkt faldende, og et forsøg på at komme ind på tablet-markedet fejlede i april.
 
Blackberry Playbook skulle være RIM's indgang til tablet-markedet, men den endte med at blive en gigantisk fiasko.
 
Dermed står RIM nu med faldende markedsandele på smartphone-markedet, samtidig med producenten ikke kan komme ind på det hurtigt voksende tablet-marked.
 
The Wall Street Journal skriver, at netop den cocktail sender RIM ud i store problemer, og det er ikke blevet bedre af, at selskabet har måttet udskyde sin nye smartphone Blackberry 10.

Det er den, der skal tage konkurrencen op med iPhone og Android-mobilerne i et forsøg på at genvinde andele på smartphone-markedet.
 
Efterlyser bedre produkter
RIM har ifølge finansavisen lovet at bruge over en halv milliard kroner på markedsføring for at forbedre sin position på det amerikanske marked, men det er ikke nok, lyder det fra en analytiker.
 
"Vi tror ikke, at udgifter til promovering er en langtidsholdbar løsning til at flytte markedsandele; bedre produkter er kravet," skriver analytikere fra National Bank Financial ifølge The Wall Street Journal.
 
De seneste tal for nysolgte smartphones på globalt plan giver ifølge analysefirmaet Gartner Research de canadiske Blackberry-mobiler en markedsandel på 11 procent.
 
Blot 15 måneder tidligere var 18,2 procent af alle nysolgte smartphones en Blackberry.

De to sidestillede topchefer i RIM, Jim Balsillie og Mike Lazaridis, valgte for nylig at acceptere en drastisk lønnedgang, imens krisen kraser i firmaet. De kommer hver især til at tjene en dollar i 2012.

Læs også: Teletopchefer skærer drastisk ned på egen løn

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly