Blackberry-producent har kurs mod et sort hul

En fejlslagen tablet-lancering og en udskudt smartphone får krisen til at ulme i virksomheden bag Blackberry.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Teletopchefer skærer drastisk ned på egen løn

Research in Motion (RIM), der er selskabet bag Blackberry-telefonerne, er i store problemer.
 
Mobilproducentens andele på smartphone-markedet er stærkt faldende, og et forsøg på at komme ind på tablet-markedet fejlede i april.
 
Blackberry Playbook skulle være RIM's indgang til tablet-markedet, men den endte med at blive en gigantisk fiasko.
 
Dermed står RIM nu med faldende markedsandele på smartphone-markedet, samtidig med producenten ikke kan komme ind på det hurtigt voksende tablet-marked.
 
The Wall Street Journal skriver, at netop den cocktail sender RIM ud i store problemer, og det er ikke blevet bedre af, at selskabet har måttet udskyde sin nye smartphone Blackberry 10.

Det er den, der skal tage konkurrencen op med iPhone og Android-mobilerne i et forsøg på at genvinde andele på smartphone-markedet.
 
Efterlyser bedre produkter
RIM har ifølge finansavisen lovet at bruge over en halv milliard kroner på markedsføring for at forbedre sin position på det amerikanske marked, men det er ikke nok, lyder det fra en analytiker.
 
"Vi tror ikke, at udgifter til promovering er en langtidsholdbar løsning til at flytte markedsandele; bedre produkter er kravet," skriver analytikere fra National Bank Financial ifølge The Wall Street Journal.
 
De seneste tal for nysolgte smartphones på globalt plan giver ifølge analysefirmaet Gartner Research de canadiske Blackberry-mobiler en markedsandel på 11 procent.
 
Blot 15 måneder tidligere var 18,2 procent af alle nysolgte smartphones en Blackberry.

De to sidestillede topchefer i RIM, Jim Balsillie og Mike Lazaridis, valgte for nylig at acceptere en drastisk lønnedgang, imens krisen kraser i firmaet. De kommer hver især til at tjene en dollar i 2012.

Læs også: Teletopchefer skærer drastisk ned på egen løn

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S