Det er et barskt arbejde at være app-udvikler

Du kan få en app til nærmest alting i dag. Men det kræver alligevel sin mand få succes som app-producent.

Artikel top billede

Læs også:

Derfor vinder Apple kampen om app-markedet

Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

"Sig mig, har I ikke en app?"

I dag stiller vi med forvirret mine ovenstående spørgsmål, hvis vi støder på en større virksomhed, der ikke har produceret en app, vi kan hente ned på vores smartphone.

Der er vel nærmest ikke det, vi ikke kan finde en app til et sted i App Store eller Android Market.

Der findes prisuddelinger, der udelukkende drejer sig om apps, og vi har jo alle sammen hørt om - og måske også prøvet kræfter med - spilfænomenet Angry Birds.

Det er nærliggende at tro, at app-udvikling dermed er det hotteste at kaste sig over inden for it-branchens kodekarle.

Men er det virkelig så god en forretning, som hypen kunne henlede os til at tro?

Skriv kodehaj, designer og reklamemand på visitkortet

App-udviklere tæller med som en del af it-branchen, men de udgør en forsvindende lille del.

Det er nemlig ikke helt så let at få hul igennem, når en grøn app-udvikler vil mase sig ind på markedet.

"Hvis du bare lægger en app op i Android Market eller App Store, så sker der ingenting. Og det er ligegyldigt, hvor god app'en er. Eksempelvis bygger App Store meget på toplister, og de apps, der ligger der, kommer ikke derop af sig selv. Det kræver god markedsføring," fortæller Jakob Mikkelsen, der er partner i app-udviklerfirmaet Greener Pastures.

Det er nemlig ikke nok at have styr på kodningen, hvis du vil i gang med at udvikle apps.

Det er også nødvendigt at vide en hel del om design og markedsføring, hvis du skal have en chance for at gøre app-udvikling til din profession.

Alle tre ting skal være til stede, hvis din app skal have succes. Brugerne er nådesløse og stiller høje krav til de apps, de downloader.

"Man kan sælge en app til seks kroner, og folk vil stadig brokke sig over selv den mindste skønhedsfejl," fortæller Jakob Mikkelsen.

Og kritikken kan være nådesløs. Da Jakob Mikkelsen udviklede sin første app, en byguide til København kaldet "MitKBH", fik han en spøjs tilbagemelding fra en bruger:

"En bruger havde givet app'en nul stjerner og skrevet, at det var skuffende, at der ikke stod noget om Aarhus," fortæller Jakob Mikkelsen med et smil på læben.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S