Det er et barskt arbejde at være app-udvikler

Du kan få en app til nærmest alting i dag. Men det kræver alligevel sin mand få succes som app-producent.

Artikel top billede

Læs også:

Derfor vinder Apple kampen om app-markedet

Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

"Sig mig, har I ikke en app?"

I dag stiller vi med forvirret mine ovenstående spørgsmål, hvis vi støder på en større virksomhed, der ikke har produceret en app, vi kan hente ned på vores smartphone.

Der er vel nærmest ikke det, vi ikke kan finde en app til et sted i App Store eller Android Market.

Der findes prisuddelinger, der udelukkende drejer sig om apps, og vi har jo alle sammen hørt om - og måske også prøvet kræfter med - spilfænomenet Angry Birds.

Det er nærliggende at tro, at app-udvikling dermed er det hotteste at kaste sig over inden for it-branchens kodekarle.

Men er det virkelig så god en forretning, som hypen kunne henlede os til at tro?

Skriv kodehaj, designer og reklamemand på visitkortet

App-udviklere tæller med som en del af it-branchen, men de udgør en forsvindende lille del.

Det er nemlig ikke helt så let at få hul igennem, når en grøn app-udvikler vil mase sig ind på markedet.

"Hvis du bare lægger en app op i Android Market eller App Store, så sker der ingenting. Og det er ligegyldigt, hvor god app'en er. Eksempelvis bygger App Store meget på toplister, og de apps, der ligger der, kommer ikke derop af sig selv. Det kræver god markedsføring," fortæller Jakob Mikkelsen, der er partner i app-udviklerfirmaet Greener Pastures.

Det er nemlig ikke nok at have styr på kodningen, hvis du vil i gang med at udvikle apps.

Det er også nødvendigt at vide en hel del om design og markedsføring, hvis du skal have en chance for at gøre app-udvikling til din profession.

Alle tre ting skal være til stede, hvis din app skal have succes. Brugerne er nådesløse og stiller høje krav til de apps, de downloader.

"Man kan sælge en app til seks kroner, og folk vil stadig brokke sig over selv den mindste skønhedsfejl," fortæller Jakob Mikkelsen.

Og kritikken kan være nådesløs. Da Jakob Mikkelsen udviklede sin første app, en byguide til København kaldet "MitKBH", fik han en spøjs tilbagemelding fra en bruger:

"En bruger havde givet app'en nul stjerner og skrevet, at det var skuffende, at der ikke stod noget om Aarhus," fortæller Jakob Mikkelsen med et smil på læben.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk stærk senior IT-projektleder til PET

    Københavnsområdet

    Danmarks Lærerforening

    Danmarks Lærerforening søger en IT-projektleder

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Release og Change Manager til DeMars i Cyberdivisionen, Hvidovre.

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S