HTC: Her er mulig forklaring på smartphone-bøvl

Flere it-chefer har offentligt kritiseret HTC's smartphones og service. Se selskabets reaktion her.

Artikel top billede

Læs også:

Købte tusindvis af HTC-telefoner - nu skrottes de

Her er de mest fejlbefængte smartphones

Flere svenske it-chefer er i oprør over bøvl med HTC-telefoner.

Computerworld har talt med danskeren Peter Frolund, der er Managing Director for HTC Nordics, der ikke umiddelbart anerkender, at problemet er selve HTC-telefonerne.

"Dialogen går selvfølgelig på at finde ud af, hvad årsagen til det her er - typisk er der mange gange flere indgangsvinkler til, hvad årsagerne er. Det kan skyldes telefonen, det kan skyldes netværket, og det kan skyldes særlige løsninger, der er valgt af den pågældende virksomhed."

Hos den svenske pendent til sygesikringen har man ifølge Computerworld Sverige besluttet at skrotte tusindvis af telefoner af mærket HTC Wildfire, der kører Android.

Blandt problemerne er, at telefonerne ringer op af sig selv, at de har dårlig modtagelse og batteritid - og at "Försäkringskassan" ikke har kunnet få en mail-sikkerhedsløsning til at fungere.

Samtidig siger it-chef Peter Lindén fra Kemikalieinspektionen, at han har svært ved at komme i kontakt med HTC om problemer med HTC Radar Trophy og HTC Mozart med Windows Phone.

Her er HTC's reaktion

Peter Frolund, hvad er din reaktion på kritikken fra de svenske it-chefer?

"Vi tager al feedback, vi får fra vores kunder, seriøst og har så vidt muligt altid en grundig dialog med dem og har også en dialog med de kunder, der er nævnt i jeres artikel."

"Det er det, vi i øjeblikket er ved at undersøge i samarbejde med både operatører og de pågældende virksomheder."

Peter Frolund henviser samtidig til, at blandt andet HTC Wildfire S, som man er utilfreds med hos Försäkringskassan, er solgt i stort omfang i Sverige.

"Uden at vi på nogen som helst måde har set problemer i det omfang, som bliver nævnt i artiklen. Derfor er der noget, der tyder på, at der er nogle særlige forhold omkring de løsninger, der er blevet valgt, som vi skal se nærmere på sammen med de involverede parter."

Siger du dermed, at du ikke mener, at problemerne ligger i jeres hardware eller software?

"Jeg kan konstatere, at der for eksempel er solgt over 100.000 Wildfire S i Sverige, og at vi ikke er blandt de 100.000 kunder, som har set problemer i det omfang, der bliver nævnt her."

"Det betyder ikke, at vi læner os tilbage og siger, at vi ikke vil se på sagen - det gør vi selvfølgelig - men vi arbejder på at finde ud af, hvad årsagen kan være," siger Peter Frolund.

"Det kan være flere forskellige ting, som ligger uden for det, der har med os og vores telefoner at gør."

En af it-cheferne siger, at han ikke kan komme i kontakt med jer omkring problemerne. Hvad siger du til det?

"Det kan vi ikke helt genkende, men hvis der skulle være nogle misforståelser omkring det, er han meget velkommen til enten at tage fat i mig eller vores ansvarlige for vores erhvervssalg i Norden, og så tager vi bestemt en yderligere dialog."

Læs også:

Købte tusindvis af HTC-telefoner - nu skrottes de

Her er de mest fejlbefængte smartphones

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Supporters A/S

It-driftskonsulent i Jylland

Sydjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job