Tysk bilproducent siger stop for mail i fritid

En af verdens største bilproducenter sender ansatte i mailkarantæne, når de ikke er på arbejde. Se her hvorfor.

Artikel top billede

 
Når Volkswagen-ansatte har fri, skal de også holde rigtig fri. Volkswagen har indgået en aftale med de ansatte om fred for e-mail uden for arbejdstid, det skriver Reuters.

De ansatte vil kun modtage e-mails på deres BlackBerrys fra en halv time før de møder på arbejde til en halv time efter endt arbejdsdag. Resten af tiden vil de ansatte være i en såkaldt black-out periode.

Selvom det stadig er ganske få virksomheder, der har indført en så omfattende mail-politik for at sikre deres ansatte en bedre balance mellem arbejde og privatliv, så er Volkswagen ikke alene.
Sidste år præsenterede Deutsche Telekom en tilsvarende ordning, hvor de ansatte kan bede om kommunikationsfri fritid. Her kan ledelsen ikke forvente, at den ansatte læser og svarer på mails eller tager telefonen.

"Mobile enheder giver en stor frihed, men de udgør også en reel risiko for, at man aldrig kan lukke ned", lyder det fra virksomheden.

Ikke for ledelsen

Hos Volkswagen er det de organiserede ansatte, som bliver fri for mails uden for arbejdstiden. Ifølge Reuters er ledelseslaget således tilsyneladende ikke omfattet af aftalen.

I Tyskland, der er Deutsche Telekom og Volkswagens hjemland, estimeres det, at udbrændthed forårsager tæt ved 10 millioner sygedage om året, og de faglige organisationer ønsker at begrænse den tid, som ansatte bruger på at svare på mails i deres fritid, weekender og i ferieperioder.

I Danmark vurderes det at 35.000 ansatte dagligt melder sig syge på grund af stress, og fænomenet med stress forårsaget af en "altid på kultur" er kendt. Tidligere på året meldte konsulenthuset ForebygStress, at Smartphones er årsag til stress hos hver tredje af de klienter, der behandles.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S