Tysk bilproducent siger stop for mail i fritid

En af verdens største bilproducenter sender ansatte i mailkarantæne, når de ikke er på arbejde. Se her hvorfor.

Artikel top billede

 
Når Volkswagen-ansatte har fri, skal de også holde rigtig fri. Volkswagen har indgået en aftale med de ansatte om fred for e-mail uden for arbejdstid, det skriver Reuters.

De ansatte vil kun modtage e-mails på deres BlackBerrys fra en halv time før de møder på arbejde til en halv time efter endt arbejdsdag. Resten af tiden vil de ansatte være i en såkaldt black-out periode.

Selvom det stadig er ganske få virksomheder, der har indført en så omfattende mail-politik for at sikre deres ansatte en bedre balance mellem arbejde og privatliv, så er Volkswagen ikke alene.
Sidste år præsenterede Deutsche Telekom en tilsvarende ordning, hvor de ansatte kan bede om kommunikationsfri fritid. Her kan ledelsen ikke forvente, at den ansatte læser og svarer på mails eller tager telefonen.

"Mobile enheder giver en stor frihed, men de udgør også en reel risiko for, at man aldrig kan lukke ned", lyder det fra virksomheden.

Ikke for ledelsen

Hos Volkswagen er det de organiserede ansatte, som bliver fri for mails uden for arbejdstiden. Ifølge Reuters er ledelseslaget således tilsyneladende ikke omfattet af aftalen.

I Tyskland, der er Deutsche Telekom og Volkswagens hjemland, estimeres det, at udbrændthed forårsager tæt ved 10 millioner sygedage om året, og de faglige organisationer ønsker at begrænse den tid, som ansatte bruger på at svare på mails i deres fritid, weekender og i ferieperioder.

I Danmark vurderes det at 35.000 ansatte dagligt melder sig syge på grund af stress, og fænomenet med stress forårsaget af en "altid på kultur" er kendt. Tidligere på året meldte konsulenthuset ForebygStress, at Smartphones er årsag til stress hos hver tredje af de klienter, der behandles.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S