Dieselolie holdt liv i Østdanmark

Mange firmaer i Østdanmark blev holdt i live af brummende dieselgeneratorer og mærkede intet til strømsvigtet i går. Nogle var heldige - hos Alfred Berg Bank blev et nødstrømsanlæg installeret i mandags.

Mens masser af computerskærme og anden elektronik tirsdag gik i sort, arbejdede tusindvis af medarbejdere ufortrødent videre i det østdanske erhvervsliv.

Deres arbejdsgivere har alle det til fælles, at de har investeret i nødstrømsanlæg, der straks redder elforsyningen.

Sjællands heldigste virksomhed er måske Alfred Berg Bank i Amaliegade i København.

Her satte man et helt nyt nødstrømsanlæg til 800.000 kroner i drift mandag aften, og de fleste medarbejdere mærkede derfor intet til strømsvigtet, der ellers lammede Østdanmark dagen efter.

God investering
- Man må sige, at investeringen har været lønsom fra første dag, ler IT-chef Esben Larsen, Alfred Berg Bank.

Han erkender, at der har været en del galgenhumor på arbejdspladsen oven på denne perfekte timing, hvor medarbejdere har været skuffede over ikke at få fri, "lige som de gør alle andre steder".

- Vi har lige bygget et helt nyt serverrum og foretaget nogle andre bygningsændringer, og i den forbindelse har vi investeret i anlægget, der holder vores servere og forretningskritiske funktioner 100 procent kørende, siger Esben Larsen.

Da strømmen røg, blev de vigtigste funktioner forsynet fra en batteridrevet UPS (Uninteruptible Power Supply). Efter 20 sekunder var dieselgeneratoren kørende, og den kunne holde hele banken åben i otte timer uden at få fyldt mere brændstof på.

Uvisheden er det værste
Det eneste, der skræmmer nødstrøms-kunderne, er uvisheden om, hvor længe nedbruddet varer, forklarer Ole Aaby, direktør i ATEK Teknik, der leverer nødstrømsanlæg og dieselgeneratorer.

- Vores anlæg kan typisk køre i otte timer, som så kan forlænges til 16-20 timer, hvis man skærer ned på forbruget. Problemet opstår, når resten af byen også mangler strøm, for så kan man ikke pumpe mere dieselolie ned i tanken, siger Ole Aaby.

Han betegner tirsdagen som en ren juleaften for firmaet, der fik travlt med at rådgive kunder, der var i tvivl om, hvordan de skulle forholde sig.

- Vi var også ude og sætte generatorer op hos firmaer, som havde været i kontakt med os, men som ikke lige havde fået besluttet sig for at købe noget endnu, siger Ole Aaby, som i dag har modtaget flere bestillinger fra kunder, der vil opgradere deres anlæg.

Ifølge Ole Aaby kan en virksomhed med omkring 100 medarbejdere være kørende med en dieselgenerator og de nødvendige installationer for 200.000 kroner og opefter.





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere


IT Security 2021

Strategic IT Security 2021 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

22. april 2021 | Læs mere


Delivering enduring customer engagement: Why now is the time to invest in a solid data foundation

Never has it been more important to have a robust data management strategy that enables a 360 view of the customer. The most successful companies in the current environment are harnessing the value of their data by proactively monitoring changes in customer behaviors & experiences and making targeted investments to address them.Hear firsthand how Maersk is offering a completely differentiated customer experience by putting data at the heart of their digital-transformation journey.

23. april 2021 | Læs mere






Computerworld
Endnu en tragisk ulykke med førerløs Tesla: Musk har store forventninger til ny software
En tragisk dødsulykke i USA i weekenden har sat forøget fokus på Teslas eksisterende semiautomatiske system og det kommende fuldautomatiske, der skal gøre bilerne helt selvkørende.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.