Læs også:
Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it
Efter pres fra en række offentlige myndigheder valgte Odense Kommune i december 2011 at åbne kommunens digitale virksomhedspostkasse på Virk.dk.
Siden da er en række kommuner og statslige styrelser, eksempelvis Arbejdsmarkedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Trafikstyrelsen begyndt at skrive til Odense via virksomhedspostkassen.
Henvendelserne har ifølge kommunen svært ved at nå frem, når samtlige henvendelser lander i en hovedpostkasse. Derfor lukker kommunen nu for modtagelse af post gennem den kanal.
Virk.dk er ifølge Odense Kommune alt for dyr, mere besværlig end traditionel papirpost og koster generelt flere skattekroner.
Dyrt og besværligt
Computerworld har gennem årene fulgt Virk.dk tæt og skrevet en stribe artikler om den digitale postkasses op- og nedture.
Se en oversigt over alle disse artikler her.
"Normalt er formålet med digitalisering at gøre arbejdet lettere og mere effektivt."
"Med den digitale virksomhedspostpasse har vi imidlertid fået en kanal, der er besværlig at håndtere og som fordrer et større detektivarbejde for at få posten frem til de rette modtagere i modsætning til traditionel papirpost, som jo oftest sendes direkte til modtageren," udtaler Birgitte Hjelm Paulsen, projektleder i Odense Kommunes e2012-projekt.
"Målet med Digital Post var at spare unødvendige udgifter bort, men resultatet er et ekstra træk på skattekronerne," tilføjer hun.
Gør dog noget
Odense Kommune har ved flere lejligheder opfordret Digitaliseringsstyrelsen, som står bag løsningen, til at få udviklet en løsning, der gør det let for både afsender og modtager i store virksomheder at håndtere sikker digital post.
I dag kan man kun sende til en virksomheds hovedpostkasse. Skal Odense Kommune eksempelvis have fat på den lokale bankfilial eller det lokale supermarked, kan den kun sende til deres hovedkontorer i København og Århus.
Ifølge projektlederen ville idealet være, at afsenderen i en myndighed eller i en virksomhed kan sende digital post direkte fra sit fagsystem til modtagerens fagsystem.
Hermed ville fokus være på at få løst den opgave, de kommunikerer om, fremfor besværlige arbejdsgange og detektivarbejde.
For at hjælpe Digitaliseringsstyrelsen på vej har Odense Kommune indledt et samarbejde med København, Hillerød og Faurskov kommuner om at beskrive en løsning.
Læs også: