Kommune skrotter Virk.dk - for dyrt og for dårligt

En af landets største kommuner vil ikke længere bruge den offentlige digitale postkasse.

Artikel top billede

Læs også:

Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it

Efter pres fra en række offentlige myndigheder valgte Odense Kommune i december 2011 at åbne kommunens digitale virksomhedspostkasse på Virk.dk.

Siden da er en række kommuner og statslige styrelser, eksempelvis Arbejdsmarkedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Trafikstyrelsen begyndt at skrive til Odense via virksomhedspostkassen.

Henvendelserne har ifølge kommunen svært ved at nå frem, når samtlige henvendelser lander i en hovedpostkasse. Derfor lukker kommunen nu for modtagelse af post gennem den kanal.

Virk.dk er ifølge Odense Kommune alt for dyr, mere besværlig end traditionel papirpost og koster generelt flere skattekroner.

Dyrt og besværligt

Computerworld har gennem årene fulgt Virk.dk tæt og skrevet en stribe artikler om den digitale postkasses op- og nedture.

Se en oversigt over alle disse artikler her.

"Normalt er formålet med digitalisering at gøre arbejdet lettere og mere effektivt." 

"Med den digitale virksomhedspostpasse har vi imidlertid fået en kanal, der er besværlig at håndtere og som fordrer et større detektivarbejde for at få posten frem til de rette modtagere i modsætning til traditionel papirpost, som jo oftest sendes direkte til modtageren," udtaler Birgitte Hjelm Paulsen, projektleder i Odense Kommunes e2012-projekt.

"Målet med Digital Post var at spare unødvendige udgifter bort, men resultatet er et ekstra træk på skattekronerne," tilføjer hun.

Gør dog noget

Odense Kommune har ved flere lejligheder opfordret Digitaliseringsstyrelsen, som står bag løsningen, til at få udviklet en løsning, der gør det let for både afsender og modtager i store virksomheder at håndtere sikker digital post.

I dag kan man kun sende til en virksomheds hovedpostkasse. Skal Odense Kommune eksempelvis have fat på den lokale bankfilial eller det lokale supermarked, kan den kun sende til deres hovedkontorer i København og Århus.

Ifølge projektlederen ville idealet være, at afsenderen i en myndighed eller i en virksomhed kan sende digital post direkte fra sit fagsystem til modtagerens fagsystem.

Hermed ville fokus være på at få løst den opgave, de kommunikerer om, fremfor besværlige arbejdsgange og detektivarbejde.

For at hjælpe Digitaliseringsstyrelsen på vej har Odense Kommune indledt et samarbejde med København, Hillerød og Faurskov kommuner om at beskrive en løsning.

Læs også:

Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job