Artikel top billede

Historien om en dansk iværksætters kamp mod Nets

Forretningsideen var der, pengene var der, varerne på lageret var der. Men det var Nets betalingsløsning ikke. Her er historien om iværksætteren, hvis virksomhed blev sat på pause i månedsvis.

Læs også: Nets: Sådan har vi nu fået nedbragt ventetiderne.

Hvis man gerne vil starte en virksomhed i Danmark, er en af de store udfordringer at få en god forretningsidé.

Herefter skal man så skaffe kapital, bygge sin butik og få en organisation på plads, hvilket kræver stædighed, mod og hårdt arbejde.

Kæmpe udfordringer, som Jacob Holm lykkedes med i sin opstartsvirksomhed, Office2go, der sælger kontormøbler via nettet. 
 
Alt var på plads, men Jacob Holm kom stadig til at vente næsten to en halv måned på at åbne sin webbutik.

Hans varer samlede således støv på lageret i Søborg, mens han ventede på, at Nets fik åbnet for betalingsmodulet i hans webbutik.

"Jeg bestilte et betalingsmodul til min webshop hos PBS (i dag Nets, red.), men der gik næsten to en halv måned, før løsningen kom i drift," fortæller Jacob Holm.

Ville gerne i gang

Hans virksomhed opfyldte ellers kravene med hensyn til handelsbetingelser og til en udgave af den webbutik, som betalingsmodulet skal anvendes i.

"Jeg ville utrolig gerne i gang, så jeg fik lynhurtigt tingene på plads med en forventning om, at betalingsmodulet var på vej."

Men det var det ikke, slet ikke.

"I næsten to en halv måned var jeg fuldstændig lammet. Jeg kunne ikke sælge en eneste af mine varer i min webshop uden et betalingsmodul," fortæller Jacob Holm.

"Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det skal tage så lang tid."

Som at slå i en dyne

Jacob Holm henvendte sig flere gange til Nets for at hjælpe processen på gled, men uden succes.

Kampen for at få åbnet sin virksomhed oplevede han som at slå i en dyne.

"Nets kundeservice er næsten ikke-eksisterende. Det er lige før, de ikke engang gider svare på henvendelser," fortælle Jacob Holm og fortsætter:

"Efter lang tid modtog jeg så aftalen, som skulle underskrives.

...og sådan gik det så

I den var et felt, hvor man kunne skrive, om det hastede med at få tingene på plads. Jeg skrev med store bogstaver: DET HASTER."

Den information blev dog ikke brugt til noget.

"Dagen efter ringede jeg for at rykke, men fik blot et svar om, at: Der går lige en uge til," siger han.

"Hele processen har været en kamp op ad bakke. Jeg ved intet om, hvordan deres teknik fungerer, men jeg er næppe den første webbutik, som skal oprettes, så der er vel en arbejdsgang, som er formaliseret," lyder det fra Jacob Holm.

Betalingen først, tak

Det var ellers ikke fordi, han havde glemt at betale regningen eller manglede en butik, at placere betalingsmodulet i.

"Som noget af de første skal man betale for betalingsmodulet, og det gør jeg da gerne, men varen leveres først flere måneder efter, og det er uhyre kritisk for en virksomhed, der tripper for at komme i gang," lyder vurderingen fra Jacob Holm.
Ifølge iværksætteren fra Søborg er den manglende konkurrence et kæmpe problem.

"Nets er vel det nærmeste, man kommer på et monopol. Man kan ikke kommen uden om dem, hvis man vil starte webshop med Dankort-betaling. Når servicen er så ringe, er det bare ikke godt nok."

Har du efterfølgende forsøgt at få en forklaring på, hvorfor det tog så lang tid?

"Ja, men det kunne de ikke svare på."

Har du søgt kompensation for de måneder, din butik blev sat på standby?

"Nej, det vil jeg ikke bruge min tid på. Sket er sket, men mine kollegaer skal være opmærksomme på problemstillingen, for det er med et godt jysk udtryk træls, når man nu er klar på alle andre fronter til at komme i gang."

I dag fungerer Jacob Holms webbutik efter hensigten.

Du kan læse Nets reaktion på Jacob Holms ventetid her.

Har du tilsvarende erfaringer, modtager Computerworld gerne en henvendelse fra dig.

Læs også:
It-iværksættere smutter fra Danmark i frustration

Derfor har it-iværksættere svært ved at komme i gang

Sådan ser en typisk dansk it-iværksætter ud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere