Ny ordning: Køb færgebillet med din Facebook-login

Dansk færgeselskab vil lade kunderne styre alle billetter og kreditkort med deres Facebook- og Google-login. Se her, hvordan det kan lade sig gøre.

Artikel top billede

Med en ny webside giver et af landets største færgeselskaber, Færgen, kunderne mulighed for at styre billetindkøb til hele firmaets flåde ved hjælp af et enkelt Facebook eller Google-login.

Hidtil har kunderne i det gamle system skullet huske brugernavne og passwords til alle deres rabatkort eller færgebizz'er, hvilket har udfordret overblikket.

Færgens nye it-platform og dertilhørende login fra de sociale tjenester skal således gøre det nemmere at styre de rabataftaler, som firmaer eller familier har med Færgens færgeruter til blandt andet Samsø og Bornholm. 

Enkelthed i fokus

Hos Færgen fortæller it-chef Ole Lunddahl, at selskabet har valgt login-løsningen på den nye platform, fordi det er bekvemt for kunderne og ikke mindst for Færgen.   

"Det skulle gerne gøre det meget nemmere. Vi gør det, fordi vi har 45.000 kunder, der har sådan en aftale," siger han.

Dermed stod koncernen overfor et scenarie, hvor alle kunder selv skulle oprette en ny brugerkonto for at få glæde af den nemmere styring af færgerejserne.

"Og der tænkte vi, om vi så ikke kunne gøre det nemmere for dem, ved at give dem en Facebook- og en Google-knap, så vi kunne oprette kontoen for dem," siger Ole Lunddahl.

Han mener, at kunderne har interesse i at bruge den nye platform med Facebook-adgang, fordi den giver mulighed for at håndtere alle rabataftaler og betalingskort samme sted.

Kunder har Google eller facebook i forvejen
Når færge-firmaet har valgt at bruge eksisterende login-løsninger fra Facebook og Google i stedet for at bygge sin egen, er det kort sagt nemhed, fortæller han.

"Man kan se på tallene, at 60 procent af Danmarks befolkning er på Facebook. Og hvis de selv skal oprette en ny profil hos os, så er der et password mere, de skal huske," siger han.

Noget, der ifølge Ole Lunddahl er en barriere, blandt andet fordi det er firmaet, der så påfører kunderen at huske et password mere.

"Der synes vi da, at folk skulle have den anden mulighed, hvis de hellere vil det," siger han.

Derfor blev det ikke NemID

Ifølge Ole Lunddahl har firmaet aldrig overvejet NemID som en mulighed i forbindelse med den nye platform.

"Dermed kan man sige, at det har været overset," siger han.

Men han giver gerne et bud på, hvorfor firmaet ikke har haft NemID i tankerne.

"Min umiddelbare reaktion, når du nævner NemID er, at jeg vil være en lille smule forsigtig med at blande NemID ind i en kommerciel virksomheds planer. I al fald på det her tidspunkt. Jeg tror, jeg vil være ked at være en af de første. Jeg tror nok hellere, at jeg ville ligge lidt bagefter," siger han,

Ole Lunddahl afviser, at det er betaling for brug af NemID, som får ham til at mene det.

I stedet går bekymringen på kundernes parathed i forhold til at koble deres NemID sammen med det kommercielle selskab Færgen.

Bruger standard API

Han fortæller, at selskabet ikke har indgået nogen kommerciel eller anden form for aftale med hverken Facebook eller Google.

I stedet bruger Færgen de respektive tjenesters åbne API'er (application programming interface). 

"De har stillet det til rådighed med nogle betingelser, som vi har læst. Og vi har fulgt deres anvisninger, så godt som vi mener, at vi kan," siger han.

Teknikken bag den nye platform fungerer således, at Færgens system oprettet en konto, når en bruger trykker på eksempelvis Facebook-knappen på Færgens nye internetside.

Dermed tjekker systemet hos Facebook, om kunden er logget på, og sender samtidig et id tilbage til Færgens system.

Dermed opretter færgen altså automatisk en konto og informerer samtidig kunden, første gang denne bruger Facebook- eller Google-knappen.

Færgekunden får samtidig login-oplysninger fra selskabets eget system - De kan bruges som alternativt login, eller hvis kunden senere dropper Facebook eller Google.   

"Så Facebook er alene til verifikation af, at det her er din konto," siger han.

Flere konti

Ifølge Ole Lunddahl er det med den nye platform også muligt for flere i samme familie eller firma at tilknytte flere Facebook- eller Google-konti, således at både far og mor i familien kan købe biletter på netsiden. 

Det er fire fuldtidsudviklere hos firmaet, der bygger systemet på .net, mens CMS-systemet (content management system) er det danske open source system Umbraco.

Udviklingen foregår i Rønne på en afart af SCRUM (agil udviklingsfilosofi), fortæller Ole Lunddahl.

Tre af programmørerne har været i gang siden september og systemet har premiere 1. februar 2012.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S