Derfor er multi-sourcing blevet så populært

Outsourcing-kontrakterne falder i størrelse - men der kommer flere af dem. Få forklaringen her.

Artikel top billede

Computerworld News Service: I de seneste 10 år er outsourcing-aftalerne gradvist blevet mindre.

Den tendens fortsatte i 2011, viser ny analyse af sidste års outsourcing-aktivitet. Mens antallet af både kæmpeaftaler og aftaler i mellemklassen har ligget nogenlunde stabilt siden 2002, så er antallet af aftaler til en værdi af 100 millioner dollar (knap 564 millioner kroner i dagens kurs) eller derunder mere end tredoblet, viser data fra outsourcing-konsulentfirmaet Information Services Group.

Tendensen mod mindre aftaler om it-services er ikke ny.

Siden 2009 har andelen af aftaler til en værdi under 100 millioner dollar stabilt udgjort omkring 70 procent af den samlede outsourcing, oplyser Information Services Group.

Antallet af outsourcing-aftaler i 2011 er steget med otte procent i forhold til året før og udgør 86 procent flere end i 2005.

Alligevel er den samlede værdi af outsourcing-aftalerne i fjerde kvartal 2011 faldet en anelse i forhold til samme periode året før, mens den samlede værdi af outsourcing-aftalerne for hele året på godt 372 milliarder kroner er seks procent lavere end i 2010.

Kunderne holde igen

I det mindre modne marked for såkaldt business process outsourcing (BPO) er tendensen mod mindre aftaler endnu mere udtalt.

"Virksomhederne har været mere forsigtige med at tage fremspirende BPO-strategier til sig, imens de afventer for at se, om leverandørernes evner og kvalitet er som lovet," vurderer John Keppel, der er partner og direktør for analyse og managed services hos Information Services Group.

Og det er ikke kun nye eller mindre outsourcing-kunder, der indgår stadig mindre aftaler. Andelen af verdens 2.000 største virksomheder, der indgår it-outsourcing-aftaler, er faldet fra 69 procent i 2004 til 44 procent i dag, mens et stigende antal store, erfarne outsourcing-kunder indgår mindre og mindre aftaler.

"Særligt i Nord-, Mellem- og Sydamerika ser vi virksomheder, der indgår anden eller tredje generation af it-outsourcing-kontrakter, som bliver mere og mere sofistikerede," fortæller Keppel.

"For 10 år siden kunne en klient indgå kontrakt med en serviceleverandør med instruktioner om at 'tage sig af det hele'. I dag adskiller klienterne køb af aktiver fra services og får sit service-behov dækket fra mange forskellige service-leverandører."

Multi-sourcing er populært

Disse data underbygger den tendens, at den såkaldte multi-sourcing-tilgang er blevet mere og mere udbredt, i takt med at outsourcing-markedet er modnet, og der er dukket it-service-leverandørerne op med speciale i specifikke brancher eller teknologier, tilføjer Keppel.

Denne tilgang kan give adskillige fordele heriblandt at gøre det muligt for it-organisationer at etablere konkurrencedygtige interne markeder for nye opgaver og resultere i en gradvis introduktion af nye leverandører, mens tilgangen også sørger for, at man ikke er komplet afhængig af en enkelt leverandør.

"Konkurrencekræfterne sørger for, at leverandørerne har fortjent retten til at drive forretning, og det er på denne måde muligt at afprøve en leverandør i forhold til mindre og knap så kritiske funktioner, før man overrækker leverandøren en større bid af forretningen. Derudover kan virksomhederne sprede deres risiko ved at anvende en række forskellige leverandører med hver deres speciale," påpeger Keppel.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S