Google vil betale for at overvåge dig på nettet

I al stilhed har Google lanceret et program, hvor selskabet vil betale brugerne for at lade Google snuse rundt i deres browseraktiviteter.

Artikel top billede

(Foto: SH Søren Holm)

Computerworld News Service: Googles nye privacy-politik har skabt stor bekymring, og nu står virksomheden over for kritik, fordi det er kommet frem, at den tilbyder brugerne gavekort til Amazon, hvis de til gengæld deler deres web-historik med Google via programmet Screenwise.

Google fortæller, at programmet blev lanceret "i begyndelsen af året," men virksomhedens diskrete tilbud blev afsløret tirsdag aften på bloggen Search Engine Land.

Google beder brugerne om at tilføje udvidelsen til deres Chrome-browser, som vil dele oplysninger om brugernes internet-adfærd med virksomheden.

Til gengæld får brugerne et gavekort på knap 30 kroner til Amazon, når de melder sig til, og et tilsvarende gavekort for hver tre måneder, de fortsætter delingen. (Amazon er ikke partner i projektet.)

Kan slukkes når som helst

Brugerne skal være mindst 13 år gamle, og mindreårige skal have deres forældres tilladelse.

Sporings-programmet kan slukkes når som helst, så brugerne midlertidigt kan trække de virtuelle gardiner for og hindre Google i at kigge med.

Virksomheden selv siger, at programmet vil hjælpe med at "forbedre Googles produkter og services samt give en bedre online-oplevelse til alle."

Google vil dog ikke fortælle præcist, hvordan virksomheden vil opfylde de mål. 

"Ligesom mange andre web- og medievirksomheder gennemfører vi også brugerundersøgelser for bedre at kunne betjene vores kunder ved at lære mere om folks medieforbrug, på nettet og andre steder."

Men David Jacobs, der er consumer protection fellow hos Electronic Privacy Information Center, bemærker, at visse detaljer i Googles annoncering antyder, at programmet kan give selskabet tilladelse til at spore brugernes adfærd "på et højere detaljeniveau," end det sker i dag.

Teksten fortæller, at Google ikke bare vil observere hvilke hjemmesider, brugeren besøger, men også "hvordan [de] anvender dem."

David Jacobs bemærker, at programmet potentielt kan spore adfærd som musebevægelser og ikke bare reelle klik.

Privacy-fortalerne har dog enkelte positive ting at sige om programmet; først og fremmest at det er helt frivilligt. Både David Jacobs og Justin Brookman, der er director for Consumer Privacy Project ved Center for Democracy and Technology, byder den tilgang velkommen.

Justin Brookman ser det som et positivt tegn på, hvordan Google vil forholde sig til de kommende muligheder for at kombinere data fra en enkelt brugers interaktioner med flere produkter.

Privacy-forkæmpere har udtrykt bekymring for, om virksomheden ville opbygge detaljerede brugerprofiler. Med sporingsprogrammet til Chrome leder Google efter lige så detaljerede informationer om enkelte brugere.

"Google vil gerne have adgang til alle detaljerne nu," siger Justin Brookman. "Det er et godt tegn, at de siger, at det skal ske på frivillig basis."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil