Danmark kigger langt efter musikbranchens guldkalv

Musikindustrien har fundet balancen efter nogle magre år i internet-piraternes vold. Danmark er bare ikke helt med på beatet.

Artikel top billede

Læs også:
Vild download-vækst kan ikke redde musikindustri

Blog: Sporene skræmmer, når IFPI taler om brugerrettigheder ifm. musik

Musikindustrien er så småt ved at finde balancen igen efter en dekade af fejlslagne forretningsmodeller i kampen mod pirateriet.
 
Det effektive våben mod ulovlige downloads hedder streaming. I Sverige og Norge står streaming for henholdsvis 42 procent og 30 procent af musikselskabernes indtægter i 2011.
 
Faktisk kompenserer streamingsalget i Sverige i høj grad for det vigende CD-salg, som er gået ned med 28 procent i 2011. Det samlede svenske musikmarked har haft en vækst på 0,5 procent takket være streaming-gennembruddet.
 
I alt står streaming for 82 procent af den samlede, digitale omsætning hinsidan.
 
Derfor halter Danmark bagefter
I Danmark forventes streaming-omsætningen at ligge og rode nede på 10 procent, når musikbranchen i næste måned løfter sløret for de danske salgstal.
 
Altså er vi på det danske internet langt bagud i forhold til vores nordiske naboer.
 
"Vi fik streamingtjenester som Wimp og Spotify her i landet langt senere end vores naboer, og derfor vil den danske streaming-indtjening også være mindre, da det tager lidt tid, før tjenester får mange kunder," forklarer kommunikationschef fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI, Lasse Lindholm, til Computerworld.
 
I runde tal forventes det at tage tre til fire år, før tjenesterne slår igennem. Wimp røg ud til danskerne via Telenor i 2010, mens Spotify først kunne tilføje .dk i sit domænenævn i efteråret 2011.
 
Lasse Lindholm tvivler dog ikke på, at streaming-gennembruddet kommer til Danmark på et tidspunkt, da musik afspillet direkte på nettet har åbnet helt nye muligheder for musikelskerne.

Musikbranchens skrøbelige Columbusæg

"Vi er gået fra ønsket om ejerskab til musikken, til at vi i dag har adgang til musikken via nettet. Det betyder, at flere millioner numre stort set altid er tilgængelige, hvorimod jeg nok skulle have en ny computer, hvis jeg ville downloade en million sange," siger Lasse Lindholm.
 
Mange Columbusæg
Kommunikationschefen fra IFPI tør ikke spå om, hvorvidt streaming er musikindustriens endelige redning. 
 
"Belært af de seneste 10 til 15 år må vi bare erkende, at teknologiudviklingen flytter sig lynhurtigt, og så nytter det ikke at stå tilbage og kigge på fra sidelinjen. Der findes heldigvis mange Columbusæg, og streaming er blot ét af dem," lyder det fra Lasse Lindholm.
 
Han understreger, at da musikindustrien for alvor var i knibe i starten af det 21. århundrede med fremkomsten af pirattjenester som Napster og Kazaa, var bredbåndshastighederne for lave til, at streaming for alvor kunne få et gennembrud.
 
"Og så er smartphone-udviklingen også en stor del af forklaringen på streamingens popularitet, hvor folk kan tage alle de mange numre med sig over alt uden at skulle bruge plads på telefonen," siger Lasse Lindholm.
 
Den danske kommunikationschef for IFPI spår, at musikstreamingtjenester opnår endnu større udbredelse, når de bliver integrerede med sociale medier som Facebook, som eksempelvis er sket for Spotify.
 
"I musikindustrien har vi lært, at vi skal være til stede, der hvor forbrugerne er," siger Lasse Lindholm.

Læs også:
Vild download-vækst kan ikke redde musikindustri

Blog: Sporene skræmmer, når IFPI taler om brugerrettigheder ifm. musik

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk stærk senior IT-projektleder til PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job