Sådan vil dansk supermarked nå netsalg på halv mia.

Dansk dagligvarekæde skruer e-ambitionerne voldsomt i vejret: Vil sælge for en halv milliard kroner i 2015.

Artikel top billede

Læs også: Danskerne aner intet om net-supermarkeder

For halvandet år siden overtog Coop Danmarks profilkæde Irma 80 procent af virksomheden Torvet.dk og åbnede kort efter siden som Irmatorvet.dk. Siden er det gået pænt fremad, og nu skrues net-ambitionerne voldsomt i vejret.

Kæden satser på at nå en online-omsætning på en halv milliard kroner i 2015, hvor net-omsætningen skal udgøre 15 procent af kædens samlede salg.

Ukendt høje ambitioner

De nye ambitioner for Irmatorvet.dk ligger i et niveau, som ifølge en artikel i Dansk Handelsblad er helt ukendt blandt danske net-supermarkeder i dag.

Samtidig er det væsentligt over Irmas egne målsætninger hidtil.

"Det er meget mere ambitiøst end nogensinde tidligere, for vi har fuldstændigt ændret strategien og meget andet omkring Irmatorvet. Vi tror på, at markedet er ved at være modent for det nu, så vi arbejder på højtryk for at kunne etablere en terminal i Østdanmark også, siger Irmas administrerende direktør, Alfred Josefsen, til Dansk Handelsblad.

Markedet er muligvis modent, men er danskerne?

For bare et år siden viste en undersøgelse, at knap 40 procent af danskerne overhovedet ikke kender nogle net-supermarkeder, og at det at købe mælk og brød via nettet er en by i Rusland for de fleste danskere.

Risikerer at vælte

Irma får brug for et e-handelslager, som formentlig ender i Brøndby/Vallensbæk-området tæt ved Coops øvrige ferskvarelagre.

Irmatorvet.dk leverer fra sen aften inden leveringsdagen og hele natten igennem, således at man senest kl. 7:00 om morgenen på leveringsdagen får leveret sine varer til døren. På mange måder ligesom mælkemanden i gamle dage.

Ifølge ekspert i betalingsløsninger Henning N. Jensen fra PlusCON vil logistikomkostningerne sandsynligvis blive så store, at de kan risikere at vælte projektet og måske ligefrem Alfred Josefsen.

"Til sammenligning omsatte Årstiderne, der startede for 13 år siden, i sit seneste regnskabsår i Danmark og Sverige lige omkring 200 millioner kroner, så Irma har en stor udfordring med at nå 500 millioner kroner i 2015," siger Henning N. Jensen.

Priserne på Irmatorvet.dk er de samme som i de fysiske butikker. For ordrer over 1.500 kroner er leveringen gratis. For køb under 1.500 kr. koster det 49 kroner at få varerne leveret foran hoveddøren.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Systemudvikler (backend)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil