DSB outsourcer al it-drift til NNIT

NNIT skal de næste fem år varetage al drift af DSB's it-infrastruktur. Det er en kontrakt på et anseeligt trecifret millionbeløb.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Det Novo Nordisk-ejede it-selskab NNIT har vundet kontrakten på drift af al it-infrastruktur i DSB de næste fem år. Kontrakten har en værdi på cirka 600 millioner kroner over de næste fem år.

Aftalen omfatter alt fra ydelser inden for netværk, tele, servicedesk, drift af servere og applikationer og slutbrugerydelser.

Dertil kommer en række ydelser som for eksempel styring af kapacitet, informationssikkerhed, dokumentation og mulighed for køb af projektstøtte og diverse rådgivningsydelser.

Ud over at DSB overdrager sin it-drift, som har beskæftiget cirka 100 medarbejdere, hvoraf lidt flere end 50 it-medarbejdere følger med til NNIT, så er det første gang, at DSB outsourcer.

DSB bliver NNIT's næststørste kunde efter moderselskabet Novo Nordisk.

Outsourcingaftalen kalder DSB's konstituerede administrerende direktør Jacob Kjær for 'fremsynet, perspektivrig og god'.

"Aftalen skal sikre DSB en økonomisk besparelse og samtidig give et væsentligt kvalitetsløft af vores it-drift, hvor vi samtidig opnår de fordele og erfaringer med outsourcing, som NNIT har," udtaler DSB-direktøren.

Option på to år mere

NNIT har ud over den frem-årige aftale option om yderligere to års forlængelse i samarbejde med underleverandøren Atea, der skal servicere og drifte alt lokalt it-udstyr på DSB's adresser.

NNIT's CEO Per Kogut er forståeligt tilfreds med aftalen.

"Vi er stolte af, at DSB har betroet NNIT ansvaret for it-driften, ikke mindst fordi DSB outsourcer for første gang. Vi går til denne store opgave med ydmyghed, men også med en forvisning om, at vi kan levere den værdi, som DSB forventer i kraft af høj kvalitet, sikkerhed og stabilitet i it-driften," udtaler han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse