Artikel top billede

Her er statens værste it-projekter

Mange af de statslige it-projekter er ude i kraftig modvind. To skatte-projekter til mere end 600 millioner kroner svæver i det uvisse.

Læs også:

Første oversigt nogensinde: Så ofte løber statens it-projekter løbsk.

Derfor afgør lave priser ikke det offentliges it-valg.

Omsider: Første oversigt over alle statens it-projekter på vej.

Amanda, Den digitale tinglysning og Polsag.

Sporene skræmmer fra statslige it-katastrofer, som har kostet skatteborgerne milliardvis af kroner gennem årerne i forsinkelser, overskridelse af budgetrammer og mangelfuld implementering.

Med dagens opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen over samtlige 73 it-projekter, hvert især med en værdi af 10 millioner kroner eller mere, kan danskerne ved selvsyn se, hvor godt - eller skidt - det står til i de statslige it-projekter.

Det værste projekt

I oversigten fra Digitaliseringsstyrelsen ser det umiddelbart værst ud for Pensionsstyrelsens EESSI-projekt, der er et it-system til lovpligtig ensartning og håndtering af sociale sikringsforhold for folk, der arbejder i et eller flere lande.

Projektet fra leverandørerne Visma Sirius og ChangeGroup har en forsinkelse på 24 måneder og en budgetoverskridelse fra de oprindelige 25 millioner kroner til 40 millioner kroner, når det forventes færdigt i maj 2014.

Pensionsstyrelsen angiver tilsýneladende i oversigten fra Digitaliseringsstyrelsen, at der har været problemer både hos sig selv, hos leverandøren, og at selve projektets omfang har ændret karakter undervejs med ændrede deadlines fra politisk side.

Til Computerworld fortæller konstitueret direktør hos Pensionsstyrelsen, Søren Keldorff, dog, at den oprindelige leverandør er EU-Kommissionen, og forsinkelsen reelt ligger i EU-maskineriet - og ikke hos de danske leverandører.   

Uforudsete tekniske problemer

Styrelsen skriver blandt andet som begrundelse for forsinkelsen fra EU:

"Den oprindelige estimering har vist sig mangelfuld. Leverancer fra leverandøren er ikke sket efter aftalt tidsplan. Leverandøren har underestimeret opgaven. Kritiske kompetencer manglede hos leverandøren. De organisatoriske forudsætninger for projektet har ændret sig. Der er usikkerhed om den tekniske løsnings modenhed. Uforudsete tekniske problemer påvirker projektet."

Som forklaring på budgetoverskridelsen på 15 millioner kroner lyder det blandt andet:

"Projektets omfang har ændret sig. Den oprindelige estimering har vist sig mangelfuld. Kravene til funktionalitet i systemet har ændret sig. Afhængigheder til andre projekter påvirker projektet. Uforudsete tekniske problemer påvirker projektet."

Kæmpe it-projekter svæver i vinden

Trods forsinkelser fra EU's side forventer Pensionsstyrelsen, at alle væsentlige gevinster i projektet kan realiseres. 

Gevinster trods budgetoverskridelse

Også Skatteministeriets EU-pligtige Import Control System fra Logica til en forbedring af toldsystemet har en budgetoverskridelse på 15 millioner kroner ud fra de vurderinger, som ministeriet har foretaget mellem maj 2011 og december 2011. 

Samtidig forventes projektet at blive seks måneder forsinket, så det står færdigt i midten af april i år. 

Årsagerne til tids- og budgetoverskridelserne angives til at være: "Leverancer fra leverandøren er ikke sket efter aftalt tidsplan" og "Deadlines er ændret fra politisk side". 

Alligevel forventer Skat, at alle væsentlige gevinster i projektet kan realiseres.

Kæmpeprojekter bliver forsinkede

Samtidig er det også værd at bemærke, at statens to dyreste it-projekter svæver i det uvisse. 

Det drejer sig i begge tilfælde om it-systemer til Skatteministeriet. 

De to systemer er Et fælles inddrivelsessystem, EFI, fra KMD med et budget på 292 millioner kroner samt En skattekonto kendt under kodenavnet EKKO-projektet fra CSC til 334 millioner kroner. 

"De indmeldte idriftsættelsesdatoer og budgetter for projekterne En Skattekonto og Et Fælles Inddrivelsessystem i Skatteministeriet er ikke længere gældende. Projekterne er pt. under replanlægning, hvilket er orienteret til Finansudvalgets medlemmer d. 21. december 2011," skriver Skatteministeriet i sin indrapportering til Digitaliseringsstyrelsen. 

Skat forventer kun i "nogen grad", at de væsentlige gevinster i projekterne kan realiseres. Det kan du læse mere om her.

Samtidig bliver Det fælles medicinkort med et budget på knap 200 millioner kroner forsinket et år, og forventes først færdigt i slutningen af 2012, hvilket også gør sig gældende for det 72 millioner kroner dyre NemID-projekt.

Læs også:

Første oversigt nogensinde: Så ofte løber statens it-projekter løbsk.

Derfor afgør lave priser ikke det offentliges it-valg.

Omsider: Første oversigt over alle statens it-projekter på vej.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere