Her er danske teleselskabers planer for Skype-gebyr

Telia har bebudet, at det skal koste ekstra penge at ringe over eksempelvis Skype på mobilnetværket. Her kan du se, hvad TDC, Telenor og 3 mener om at ekstra tage penge for VOIP.

Artikel top billede

Læs også:

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler

Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer

IP-telefoni på mobilnetværket skal koste ekstra penge.

Det var budskabet fra TeliaSonera på sidste uges Mobile World Congress.

"Selvfølgelig skal vi tage penge for VOIP. Det vil selv Danmark finde ud af," lød det fra administrerende direktør Lars Nyberg.

Han forklarede, at selskabet er nødt til at gøre noget, når omsætningen på tale forsvinder, fordi data fylder mere og mere - det sidste opvejer nemlig langt fra det første.

Telia, som teleselskabets danske afdeling hedder, mener dog ikke at have en position i Danmark, hvor selskabet kan gå forrest.

I stedet opfordres andre teleudbydere til at indlede et opgør med "en holdning om, at alt, der er IP-baseret, er gratis."

Det mener TDC og Telenor

Computerworld har kontaktet de andre store danske teleoperatører for at høre, om de har tænkt sig at gå Telia-vejen.

"Vi er naturligvis opmærksomme på problemstillingen, men ser det ikke som en væsentlig udfordring inden for de næste par år," skriver mobildirektør Johan Brammer til Computerworld.

"Det høje konkurrenceniveau, forbrugervenlige priser, samt fokus på mobilpakker med alt inklusive gør næppe Danmark til et first-mover land," fortsætter han.

TDC afviser dermed ikke idéen, men har omvendt heller ikke noget på vej i den nærmeste fremtid.

Hos Telenor er svaret heller ikke et enten eller.

"Vi skal afklare det med vores moderselskab, inden vi melder noget ud omkring det her. Vi er i en samtale med vores moderselskab omkring det," udtaler pressechef Peter Glüsing fra Telenor.

Det mener 3

Teleselskabet 3, der i modsætning til de andre tre virksomheder, ikke har en historie som en traditionel taleforretning, er ikke overraskende mest afvisende over for et VOIP-gebyr.

"Vores holdning er, at vi ikke har planer har planer om at tage penge for det. Det handler meget om, at det ikke er et stort issue lige nu," forklarer kommunikationschef Stine Green Paulsen.

Samtidig vil hun dog ikke afvise, at det kan komme på tale at se på det på sigt.

"Vi kan selvfølgelig ikke afvise, at det ikke kommer til at ændre sig i fremtiden, hvis omfanget bliver meget større. Men hvis det bliver aktuelt, bør det være en af de helt store, der tager initiativ til det," siger hun til Computerworld.

Læs også:

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler

Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Skåne

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S