Derfor kan vi ikke tage ved lære af hacker-angreb

Hackerne anvender de samme metoder i dag som for 20 år siden. Og det er der gode grunde til, mener sikkerhedsekspert.

Artikel top billede

Hvis man tager et kig tilbage i den relativ korte internet-historie, har vi ikke lært ret meget i forhold til it-sikkerheden.

Det provokorende udsagn kommer fra svenske David Jacoby, der er sikkerhedsanalytiker i det russiske firma Kaspersky.

Han argumenterer for sin påstand ved at bruge et par historiske tilbageblik på store sikkerhedshændelser.

I 1980'erne hackede Kevin Poulsen Arpanet og overtog samtlige telefonlinjer i Los Angeles. I 1990'erne fik navnebroderen Kevin Mitnick hacket Nokia, Motorola og Sun.

I 00'erne lagde MafiaBoy eBay ned, og i 10'erne slår hacktivister fra Lulsec og Anonymous til på en hel stribe fronter.

"Det tyder på, at vi ikke kan købe os til sikkerhed via teknologi," konkluderer David Jacoby.

Samme problemer

"På trods af, at teknologien har udviklet sig enormt siden 1980'erne, er det stadig de samme problemer, som vi slås med," siger han.

Han peger på, at mange virksomheder ikke er fokuseret på, hvad det er, de skal beskytte, og hvordan de skal gøre det.

"Vi køber stadig sikkerhedsprodukter i stedet for at tænke os om," siger han.
 
Uddannelsen er forkert
Det sker , ifølge David Jacoby, fordi mange teknikere ikke er uddannet til at forstå, hvad der sker i virksomheden.

"Teknikere får teknisk uddannelse, men de har også behov for at forstå forretningen. Ellers kan de ikke sætte sig ind i, hvad der skal beskyttes, hvorfor og hvordan."

"Sikkerhedsuddannelsen skal gøres bredere, så en tekniker kan sætte sig ind i, hvordan virksomheden og dens medarbejdere bruger it-systemerne og omvendt," vurderer han og fortsætter:
"Vi er nødt til at forstå, hvilke data vi skal beskytte - i hele virksomheden."

Kultur er også sikkerhed

Sammenfaldende kultur er ligeledes en forudsætning for god it-sikkerhed.

De problemer kan man eksempelvis opleve i firmaer, der har afdelinger forskellige steder i verden og i hele cloud-debatten, som også bevæger sig over forskellige verdensdele med forskellige værdier og forudsætninger, fortæller David Jacoby.

"It-sikkerhed er ikke et produkt, det er en tænkemåde, der skal understøttes af samarbejde. It-chefer er nødt til at snakke sammen og udveksle erfaringer og løsninger. Historien har vist, at teknologi ikke kan klare opgaven alene."

Læs også:

Derfor rager passwordsikkerhed din it-afdeling en fjer.

Derfor er passwords så geniale til sikkerhed.

Derfor skal du bruge dine penge på it-sikkerhed.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S