Database-fejl sender Telenor i politiets kløer

Telenor er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. Teleselskabet forklarer sig med, at der har været fejl i selskabets interne procedurer.

Artikel top billede

Foto: PR-foto fra politiet.

Læs også:
Mobilselskabet 3 meldt til politiet

Teleselskabet Telenor er blevet meldt til politiet efter gentagende gange at have spammet en kunde med markedsføringsmateriale.

På trods af, at kunden både telefonisk og siden skriftligt havde trukket et tidligere samtykke til at modtage markedsføringsmateriale tilbage, fortsatte Telenor med at sende fire mails, indtil Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen og meldte teleselskabet til politiet.

Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Husk den skriftlige dokumentation

Specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Mai Robrahn Hansen, fortæller til Computerworld, at politiet nu efterforsker sagen for at finde ud af, om der er belæg for at rejse tiltale.

Hun forventer, at sagen ikke skal i retten, men at Telenor derimod står til en bøde på 10.000 kroner, som er taksten for at spamme op til 100 gange, hvorefter det koster 100 kroner per ekstra spammail.

"Det har været ret vigtigt i denne sag, at kunden har sikret sig med skriftlig dokumentation mod at modtage markedsføringsmail," forklarer Mai Robrahn Hansen.

Telenor erkender fejl

Hos Telenor er paraderne nede, fordi teleselskabet blankt erkender og beklager, at der er sket en fejl.

Telenors pressechef, Peter Glüssing, forklarer til Computerworld, at selskabet har gennemgået sine procedurer for, hvordan kunderne afmelder  modtagelsen af markedsføringsmateriale.

"Vi har siden strammet op på vores manuelle arbejdsgange, når vi modtager en afmeldelse og skal opdatere vores markedsføringsdatabase. Fire spammails er simpelthen fire for meget," siger han.

Samtidig fortæller Peter Glüssing, at Telenor forventer at betale bøden på 10.000 kroner.

Læs også:
Mobilselskabet 3 meldt til politiet

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil