Så hurtigt vokser markedet for leje-software på nettet

Omsætningen på markedet for Software-as-a-Service (SaaS) skyder i vejret med raketfart.

Artikel top billede

(Foto: Tegning: Lene Sekjær)

Læs også:

Få overblikket: Skal din software rykkes ud i skyen?

Efter 10 år på it-scenen har brugerne for alvor taget Software-as-a-Service, SaaS, til sig.

Analysehuset Gartner forventer, at omsætningen på SaaS-markedet når små 81 milliarder kroner i 2012.

Det er en stigning på 18 procent i forhold til sidste år.

I 2015 vil omsætningen ifølge Gartner passere 22 milliarder dollars, 122 milliarder kroner.

"Efter mere end et årtis anvendelse fortsætter SaaS med at udvikle sig og vokse. Virksomhederne har lært SaaS-modellen bedre at kende, de er blevet bedre til at overskue deres it-budgetter, og samtidig driver den øgede anvendelse af cloud og Platform-as-a-Service udviklingen frem," udtaler Sharon Mertz, researchdirektør hos Gartner.

Brugen af SaaS varierer fra region til region, og udfordringerne er forskellige.

I USA og Canada går overvejelserne mest på den begrænsede mulighed for at tilpasse softwaren selv og den begrænsede integration til virksomhedens eksisterende systemer, forklarer Gartner-direktøren:

"I EMEA-landene er den store udfordring ustabile netforbindelser, mens man i Asien og Stillehavsområdet bekymrer sig mest om, at det tager længere tid at implementere, end man regnede med."

USA suverænt størst

USA har det mest modne SaaS-marked i verden, og alene her forventes omsætningen i 2012 at nå godt ni millarder dollars, over 50 milliarder kroner. I sammenligning med andre regioner er det her, man finder den mest udbredte brug af SaaS til udgiftsstyring og økonomi, e-mail og kontorpakker.

I Vesteuropa vil omsætningen passere 17 milliarder kroner (3,2 milliarder dollars) i 2012, mens Østeuropa forventes at nå en lille milliard kroner (169,4 millioner dollars), vurderer Gartner.

SaaS-omsætningen i Asien og Stillehavsområdet når 5,2 milliarder kroner (934,1 millioner dollars).

Japan kæmper med eftervirkninger af jordskælv, tsunami og et nedsmeltet atomkraftværk, og den anstrengte økonomi gør SaaS særlig attraktivt for japanske virksomheder på grund af relativt lave implementeringsomkostninger.

Omsætningen på SaaS-markedet forventes her at nå godt 2,7 milliarder kroner (495,2 millioner dollars) i 2012.

I Latinamerika vil SaaS-modellen omsætte for godt 2,3 milliarder kroner (419,7 millioner dollars) i 2012

Gartner definerer omsætningen af SaaS-produkter som totalsalget af nye licenser, abonnementer, service og teknisk support.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil