Danske forlag: Her er fremtiden for e-bøgerne

Danske forlag og forfattere er på vej med en helt ny model for e-bøger, som de tror kan komme til at tegne vejen for hele markedet.

Artikel top billede

Læs også:
Derfor kan danske forlag ikke sælge e-bøger

Galleri: Her er alle de gode apps til dine e-bøger

Forlaget Lindhardt og Ringhofs har en idé, der skal gøre det lettere at læse bøger på de digitale enheder.

Konceptet ligner til forveksling det, som musikindustrien har haft succes med, i form af tjenester, hvor brugeren for et fast månedligt beløb kan høre elle de ønskede numre.

Brugeren betaler en fast pris og få derved retten til at læse materialet. Herefter er det så bare om at læse løs.

Forlagets digitale direktør mener, at en platform til distribution kan være klar inden for et år.

"For at kunne drive en abonnementstjeneste med streaming af bøger skal der være et digitalt indhold af en vis størrelse, og det er vi tæt på at have i Danmark. Der findes selvfølgelig ikke flere millioner danske e-bøger, ligesom der er musiknumre på Spotify, men efterhånden er der mange tusinde e-bøger til rådighed," siger Cliff Hansen til pol.dk.

Cliff Hansen har specielt skelet til vores søsternation Norge, hvor planerne om e-bøger via et abonnement er langt fremme.

Norge viser vejen

I Norge har forlæggerne og forfatterne nemlig fået en aftale om e-bøger per abonnement op at stå.

Den norske forfatterforenings ordførende, Anne Oterholm, siger til SvB.se, at det formentlig vil koste 200-400 norske kroner om måneden at abonnere på e-bøgerne.

Jo Hermann, der er formand for Forfatterforeningen i Danmark mener ligeledes, at der kommer en dansk tjeneste for e-bøger.

"Når teknologien findes, vil der på et tidspunkt også være nogen, der benytter den, men hvad de præcise konsekvenser vil være, er det for tidligt at sige noget om," siger Jo Hermann til pol.dk.

Læs også:
Derfor kan danske forlag ikke sælge e-bøger

Galleri: Her er alle de gode apps til dine e-bøger

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse