Artikel top billede

Her er forklaringen på Dells vilde opkøbs-togt

Dells mange opkøb i den senere tid har ifølge Gartner et helt bestemt formål.

Læs også:

Dell gør op med fortiden: Vil ned i kundernes forretning

Computerworld News Service: Det er ikke sandsynligt, at striben af Dells opkøb for nylig vil fortsætte med samme halsbrækkende hastighed som i den sidste tid, men eksperterne er enige om, at selskabet stadig er midt i en periode med større strategiske forandringer.

Selvom der ikke kan være tvivl om, at Dell på det sidste har øget tempoet, så påpeger analysechef Adrian O'Connell fra Gartner, at selskabets opkøbsmønster kan spores adskillige år tilbage.

Han mener, at den aktuelle tendens begyndte med Dells opkøb af SAN-leverandøren Equallogic i 2007 og sigter efter at øge selskabets fokus på it til erhvervslivet.

"Vi har det med at tale om 'gamle Dell' og 'nye Dell' i beskrivelsen af selskabets forskellige ansigter," siger han.

Dells forskellige opkøb siden købet af Equallogic har primært fokuseret på virtualiserings-teknologi og system-integration og -administration.

Disse opkøb inkluderer Perot Systems, KACE Networks og Boomi udover den nylige stribe opkøb af AppAssure, SonicWall, Wyse, Clerity og Made, der alle er blevet offentliggjort siden 24. februar.

Flere opkøb på vej

Det er ikke til at sige med sikkerhed, men det virker ikke sandsynligt, at Dell er færdig med sit opkøbstogt, selvom tempoet næsten helt sikkert vil falde.

"Dell er på udkig efter små og mellemstore virksomheder med teknologier, der kan tilføje en eller anden form for værdi," siger O'Connell. Han tilføjer, at det er sværere at fuldstændigt integrere store virksomheder, så Dell vil sandsynligvis holde sig til en mere letfordøjelig kost.

Ikke desto mindre har Dell ifølge analysechef Steve Brasen hos analyse- og konsulentfirmaet Enterprise Management Associates stadig et stykke vej for at overgå konkurrenter som Hewlett-Packard og IBM.

"Selskabet har stadig adskillige huller at udfylde inden for infrastructure management," siger han og fremhæver her infrastruktur til datacentre som et vigtigt eksempel.

"Især IBM og HP har i dag løsninger til infrastructure management på plads, og Dell har faktisk ikke kunnet konkurrere på dette område," siger Brasen.

Da især de store kunder har det med at indkøbe it fra leverandører, der kan opfylde alle deres behov, må man gå ud fra, at Dell går glip af en del omsætning på grund af denne mangel.

Derfor kan Dell glæde sig


Selvom IBM og HP således har et forspring på visse områder, så kan Dells nylige opkøb og eksisterende position vise sig at forbedre selskabets udsigter på overraskende måder.

Mange af Dells konkurrenter har ifølge O'Connell eksisterende produkter med høj margin, der muligvis vil blive truet af fremkomsten af mere modulære arkitekturer.

De er derfor nødt til at passe på ikke at underminere deres egen profit med nye produkter.

Men Dell behøver ikke at bekymre sig om kannibalisering og kan udvide lige så aggressivt, som det skal være på dette område, uden at kompromittere overskuddet fra andre forretningsområder.

"Dell klarer sig temmelig godt for tiden," vurderer O'Connell og henviser til vækst i selskabets marginer og omsætning.

På trods af selskabets prioritetsændringer forsømmer Dell ikke sin kerneforretning som pc-producent, hvilket stadig leverer en vigtig del af den samlede omsætning.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Dell gør op med fortiden: Vil ned i kundernes forretning




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






Premium
Microsofts løfte om at holde data i EU sætter AWS og Google under pres - også selv om Microsoft nok ikke kan holde det
Kommentar: Med løftet om at passe bedre på europæiske data sætter Microsoft konkurrenterne under pres. Det spændende er nu, hvor meget bund, der er i løftet - og hvad Googles og AWS' svar bliver.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.