Vi er knaldgode til sikkerhed - men det hjælper ikke

Websites er langt mindre sårbare end tidligere, men det hjælper alligevel ikke så meget på sikkerheds-niveauet.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Antallet af sikkerhedshuller i koden bag verdens større websites falder fortsat, men erhvervslivet er langsom til at rette fejl, der kan udnyttes af hackere, som anvender mere og mere avancerede værktøjer, advarer sikkerhedsekspert.

Det gennemsnitlige antal nye alvorlige sårbarheder, der blev introduceret på websites af udviklerne, lå i 2011 på 128, mens det i 2010 var 230 og i 2009 var 480, oplyser Jeremiah Grossman, der er teknologichef hos WhiteHat Security, der specialiserer sig i at teste websites for sikkerhedshuller.

De pågældende sårbarheder er at finde i specialtilpasset websitekode og kan derfor ikke rettes ved at udrulle opdateringer fra for eksempel Microsoft eller Oracle, advarer Grossman.

Bliver hele tiden dygtigere

Det tager ifølge WhiteHat Securitys statistik gennemsnitligt en organisation 100 dage at rette omkring halvdelen af sine sårbarheder.

Risikoen er, at sikkerhedshuller, der ikke lukkes hurtigt, kan blive opdaget af hackere, hvilket kan resultere i højtprofilerede kompromitteringer, som eksempelvis de angreb, som Sony, analysefirmaet Stratfor Global Intelligence og AT&T er blevet ramt af.

Hackerne bliver hele tiden dygtigere.

De bruger en bredere vifte af improviserede værktøjer til at finde kodefejl på websites. "Angrebssiden bliver bedre hvert år," siger Grossman.

Sikkerhedsanalytikerne hos WhiteHat Security forsøger konstant at hacke websites tilhørende finansinstitutioner og andre store virksomheder - med deres tilladelse. Udviklerne hos disse virksomheder fortæller ikke WhiteHat, hvornår de udruller nye funktioner eller foretager andre ændringer.

WhiteHats opgave er at finde eksempelvis cross-site scripting-fejl og sårbarheder, der åbner for SQL-injektioner.

"Vi knuser konstant websites," fortæller Grossman. "Døgnet rundt arbejder vi ligesom LulzSec eller Anonymous. Vi stopper aldrig."

Det er op til de pågældende virksomheder, om de ønsker at løse problemerne, hvilket ofte indebærer, at der skal dedikeres en udvikler, som ellers sidder og arbejder på en ny funktion, som virksomheden har brug for at udrulle, siger Grossman.

Det er en satsning, om man vil rette eller ikke rette, for det er ikke til at sige, om sårbarheden nogensinde vil blive opdaget af en hacker, men det kan koste virksomheden dyrt, hvis den opdages.

"Så spørgsmålet er: "Tager man en udvikler af et projekt for at arbejde på en fejlrettelse, som man ved muligvis aldrig vil blive udnyttet, og som måske eller måske ikke vil koste virksomheden noget overhovedet?" påpeger Grossman.

Det bedste er fra begyndelsen at skrive god software med et skarpt øje til sikkerheden.

"Vi kommer jo ikke til at lave perfekt software, men vi kan blive i stand til at lave software, der økonomisk set er godt nok," lyder vurderingen fra Grossman.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S