Vi er knaldgode til sikkerhed - men det hjælper ikke

Websites er langt mindre sårbare end tidligere, men det hjælper alligevel ikke så meget på sikkerheds-niveauet.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Antallet af sikkerhedshuller i koden bag verdens større websites falder fortsat, men erhvervslivet er langsom til at rette fejl, der kan udnyttes af hackere, som anvender mere og mere avancerede værktøjer, advarer sikkerhedsekspert.

Det gennemsnitlige antal nye alvorlige sårbarheder, der blev introduceret på websites af udviklerne, lå i 2011 på 128, mens det i 2010 var 230 og i 2009 var 480, oplyser Jeremiah Grossman, der er teknologichef hos WhiteHat Security, der specialiserer sig i at teste websites for sikkerhedshuller.

De pågældende sårbarheder er at finde i specialtilpasset websitekode og kan derfor ikke rettes ved at udrulle opdateringer fra for eksempel Microsoft eller Oracle, advarer Grossman.

Bliver hele tiden dygtigere

Det tager ifølge WhiteHat Securitys statistik gennemsnitligt en organisation 100 dage at rette omkring halvdelen af sine sårbarheder.

Risikoen er, at sikkerhedshuller, der ikke lukkes hurtigt, kan blive opdaget af hackere, hvilket kan resultere i højtprofilerede kompromitteringer, som eksempelvis de angreb, som Sony, analysefirmaet Stratfor Global Intelligence og AT&T er blevet ramt af.

Hackerne bliver hele tiden dygtigere.

De bruger en bredere vifte af improviserede værktøjer til at finde kodefejl på websites. "Angrebssiden bliver bedre hvert år," siger Grossman.

Sikkerhedsanalytikerne hos WhiteHat Security forsøger konstant at hacke websites tilhørende finansinstitutioner og andre store virksomheder - med deres tilladelse. Udviklerne hos disse virksomheder fortæller ikke WhiteHat, hvornår de udruller nye funktioner eller foretager andre ændringer.

WhiteHats opgave er at finde eksempelvis cross-site scripting-fejl og sårbarheder, der åbner for SQL-injektioner.

"Vi knuser konstant websites," fortæller Grossman. "Døgnet rundt arbejder vi ligesom LulzSec eller Anonymous. Vi stopper aldrig."

Det er op til de pågældende virksomheder, om de ønsker at løse problemerne, hvilket ofte indebærer, at der skal dedikeres en udvikler, som ellers sidder og arbejder på en ny funktion, som virksomheden har brug for at udrulle, siger Grossman.

Det er en satsning, om man vil rette eller ikke rette, for det er ikke til at sige, om sårbarheden nogensinde vil blive opdaget af en hacker, men det kan koste virksomheden dyrt, hvis den opdages.

"Så spørgsmålet er: "Tager man en udvikler af et projekt for at arbejde på en fejlrettelse, som man ved muligvis aldrig vil blive udnyttet, og som måske eller måske ikke vil koste virksomheden noget overhovedet?" påpeger Grossman.

Det bedste er fra begyndelsen at skrive god software med et skarpt øje til sikkerheden.

"Vi kommer jo ikke til at lave perfekt software, men vi kan blive i stand til at lave software, der økonomisk set er godt nok," lyder vurderingen fra Grossman.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil