E-bogslæsere rasler ned i pris - og det er ikke slut

Selvom tablet-pc'erne stormer frem, har den mere primitive e-bogslæser fortsat flotte vækstrater. Det skyldes ikke mindst betydelige prisfald - og den tendens fortsætter.

Artikel top billede

Læs også:

Ny idé løser e-bogslæserens måske største problem

Fire grunde til at vælge en e-bogslæser - og ikke en tablet-pc

Fem fede e-bogslæsere til dig

Salget af dedikerede e-bogslæsere fra selskaber som Sony, Amazon og Barnes & Noble blev mere end fordoblet i EMEA-regionen i 2011.

Det skriver analysefirmaet IDC, der vurderer, at der blev sendt i alt 4,8 millioner e-bogslæsere afsted fra producenterne sidste år i vores del af verden.

"Selvom EMEA stadig står for blot 17 procent af det globale marked, forudser IDC, at salget i denne region vil nå flere end 24 milliuoner enheder i 2016, hvilket svarer til en årlig vækst i omsætningen på 37 procent."

Priserne rasler ned

En af forklaringerne på væksten er ifølge IDC, at priserne på e-bogslæsere rasler ned - eksempelvis koster den billigste Kindle fra Amazon i dag 99 dollar.

"Det hurtige fald i prisen gør e-bogslæsere mere tilgængelige for forbrugerne og ændrer måden, de tilgår indhold på."

"2012 bliver et afgørende år for dette marked. Priserne vil fortsætte med at falde, hvilket drives frem af pris-strategier hos de store leverandører, der i stigende grad kan regne med en betydelig indholds-omsætning," skriver IDC.

Vesteuropa - og altså herunder Danmark - er den del af EMEA der har udsigt til den største vækst i EMEA-regionen med 41 procent om året frem til 2016.

Læs også:

Ny idé løser e-bogslæserens måske største problem

Fire grunde til at vælge en e-bogslæser - og ikke en tablet-pc

Fem fede e-bogslæsere til dig

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S