Flere og flere vælger verdens førende browser

Verdens mest udbredte browser har vundet markedsandele i tre ud af årets første fire måneder.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Computerworld News Service: Microsofts Internet Explorer vandt igen i april markedsandele.

Dermed er Internet Explorer gået frem i tre af årets fire første månedlige opgørelser af browserstatistik fra Net Applications.

Browseren holder sig således trygt og godt over de 50 procent af markedet og er stadig verdens ubestridt største browser.

Også Googles Chromes markedsandel steg i april, hvilket dermed endte browserens nedgang i de foregående tre måneder.

Internet Explorer har øget sin andel med omtrent 0,3 procentpoint til gennemsnitligt 54,1 procent i april.

Dermed er browserens andel nu tilbage på cirka samme niveau som i september 2011.

Siden 1. januar har Internet Explorer øget sin andel med 2,2 procentpoint, hvilket er en stigning på fire procent i løbet af i år.

Dette er Internet Explorers længste periode med den største fremgang, siden browseren for flere år siden begyndte at miste markedsandele til først Firefox og siden Chrome.

Microsoft sætter næsten udelukkende sin lid til Internet Explorer 9, der er versionen fra 2011, som kun kan køre på Windows Vista og Windows 7.

I denne uge fremhævede Microsoft i et blogindlæg Internet Explorer 9's fremgang på Windows 7 - som Microsoft har sagt, er den eneste kobling af Windows- og browser-version, som optager selskabet - men ignorerede Internet Explorers samlede fremgang i år.

Internet Explorer 9 udgjorde på verdensplan 35,5 procent af alle browsere, der i sidste måned blev anvendt på Windows 7, hvilket er en stigning på ét procentpoint siden marts, oplyser Microsoft.

Stigning på fire procentpoint

I USA udgjorde denne version hele 52,9 procent af alle browsere på Windows 7, hvilket er en stigning på fire procentpoint. Begge disse stigninger er dog væsentligt mindre end stigningerne fra februar til marts.

Internet Explorer 9's andel af det globale browsermarked på alle versioner af Windows, er dog langt lavere og endte i april på 15,9 procent, hvilket udgør en stigning på 0,7 procentpoint.

De ældre versioner af Internet Explorer gav blandede resultater.

Internet Explorer 8, som er den sidste version, der er understøttet af Windows XP, gik frem med 0,8 procentpoint til en andel på 26,2 procent, mens Internet Explorer 7 på uforklarlig vis gik frem med 0,2 procentpoint til en andel på 7,1 procent.

Internet Explorer 6, som Microsoft har forsøgt at lægge i graven i årevis, mistede 0,3 procentpoint og endte i april på en andel på 4,1 procent.

Forandringerne blandt de ældre versioners markedsandele kan muligvis tilskrives Microsofts nye tilgang med automatisk at opgradere ældre versioner.

Sidst i 2011 offentliggjorde Microsoft, at selskabet ville begynde at gennemtvinge opgraderinger af Internet Explorer til den nyeste mulige version af browseren på den givne version af Windows.

Fra januar 2012 begyndte Microsoft på gennemtvinge opgraderinger på Windows XP af Internet Explorer 6 og 7 til version 8 ligesom Internet Explorer 7 og 8 begyndte at blive automatisk opgraderet til version 9 på Windows Vista og Windows 7.

Denne nye praktisk forklarer dog ikke fremgangen i april for Internet Explorer 7.

Chrome er den eneste browser udover Internet Explorer, der oplevede fremgang i april. Googles browsers andel steg med 0,3 procentpoint til 18,9 procent.

Både Mozillas Firefox og Apples Safari mistede markedsandele - henholdsvis 0,4 og 0,3 procentpoint - og endte i april med andele på henholdsvis 20,2 og 4,8 procent.

Andelen i browsermarkedet for norske Opera har fra marts til april ligget konstant på 1,6 procent.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S