Tre gode råd: Sådan får du styr på vigtige it-løsninger

It-chefen skal være varsom, når virksomheden skal tage de nyeste teknologier i brug. Her er tre gode råd til, hvad du skal gøre.

Artikel top billede

Læs også:

Her kommer it-chefen til at bruge penge i 2012

Når du skal ruste virksomheden til fremtidens it, er der ikke så lidt at holde styr på. Men hvis du bliver for kontrollerende, risikerer du at miste overblikket i disse 'bring your own device'-tider.

I sin keynote til Avaya Forum tidigere på ugen gav analytiker Pim Bilderbeek gode råd til, hvordan du som it-chef leder virksomheden videre til fremtidens it.

Pim Bilderbeek er partner og analytiker i hollandske METISfiles, der er en markedsresearch- og konsulentvirksomhed.

Her er hans 3-2-1-model:

3) Destinationer

Pim Bilderbeek peger på, at fremtidens it har tre uundgåelige destinationer: cloud, social og mobile.

I dag er it stadig i høj grad præget af immobile, ufleksible løsninger og systemer, der er levn fra langt tilbage.

Consumerization-bølgen har i høj grad været med til at skabe behovet for information på farten, ligesom vores private brug af sociale medier har skabt et behov for hurtigt at kunne dele relevant information med andre.

2) Veje derhen

Ifølge Pim BIlderbeek er der to veje til de ovennævnte destinationer. Det er på dette trin, balancen skal holdes, hvis ikke it-chefen skal miste overblikket.

Den ene vej er "din vej," altså den vej, it-chefen stikker ud. Bring your own device-bølgen ruller ind over de danske virksomheder, så det er nu, planen skal lægges.

Den anden vej kaldes "junglestien," hvor naturen går sin gang så at sige. Her vil medarbejderne af sig selv bevæge sig mod de tre destinationer, og it-chefen risikerer at miste overblikket over virksomhedens it.

"Et eksempel kan være, at en anlægsgartner planlægger, hvor stien over græsplænen skal ligge. Hvis alle holder sig på stien, er den velplanlagt. Hvis alle derimod går på græsset, har han ikke placeret stien rigtigt," forklarer Pim Bilderbeek.

1) Strategi

Hovedessensen af Pim Bilderbeeks 3-2-1-model er det sidste led: Strategien. Der er nemlig kun én mulig strategi, mener analytikeren.

"Du skal være en tourguide i stedet for en kontrollør," siger han.

Han peger på, at der på denne måde er plads til, at "din gruppe stopper op undervejs og ser sig omkring." Men de vil i sidste ende følge din udstukne rute - såfremt den er planlagt rigtigt.

Læs også:

Her kommer it-chefen til at bruge penge i 2012

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S