Microsoft-chef: Derfor floppede vi så fælt med Zune

Derfor gik det så galt for Microsofts medieadspiller Zune, der ifølge tidligere Microsoft-topfigur var en fejlsatsning af rang.

Artikel top billede

Computerworld News Service:Tidligere direktør i Microsoft, Robbie Bach, lægger ikke skjul på sin ærgrelse over, at Microsoft i sin tid udviklede medieafspilleren Zune.

"Hvis jeg kunne skrue tiden tilbage til før Zune og kunne begynde helt forfra igen, skulle vi være gået i en kæmpe bue uden om medieafspillere generelt," siger han.

Set i bakspejlet mener Robbie Bach, at Microsoft i stedet burde have satset på "den ultimative musiktjeneste til mobiltelefonen".

"Markedet for bærbare musikafspillere er fortid og var allerede på skrump, da vi gik i gang. Vi var ganske enkelt ikke kloge nok og endte med at jagte Apple med et produkt, der som sådan ikke var dårligt, men i bund og grund blot fulgte med i kølvandet og uden en nævneværdig magnetisk effekt på køberne," siger Bach i et interview med GeekWire.

Der var ingen aha-oplevelse

Hvis man sammenligner med Xbox, mener Robbie Bach - som blankt vedkender sig sin del af ansvaret for den fejlslagne strategi - at noget gik galt i forbindelse med markedsføringen af Zune.

"Folk fik ikke ahaoplevelsen af, hvad Zune egentlig var, og hvad der gjorde den til noget særligt."

"Vi skabte nogle ekstremt kunstinspirerede annoncer, som appellerede til et meget lille segment af musik-målgruppen og fik derfor aldrig fat i den brede musiklytterskare," tilføjer han.

Manglede samarbejdspartnere

Det lykkedes heller aldrig Microsoft at finde samarbejdspartnere til Zune, hvilket ifølge Bach bidrog yderligere til, at produktet floppede.

"Ikke fordi, vi ikke forsøgte, og jeg ved ikke helt, hvordan jeg kan formulere det på en pæn måde, men det var, som om musikbranchen ikke rigtigt så lyset. De fattede ikke, hvordan afhængigheden af Apple ville kunne skade dem på lang sigt, og de var så forgabte i alt, hvad Apple forsynede dem med, at de ikke kunne fokusere på andet og erkende, at de faktisk havde brug for alternativer for at holde hjulene i gang."

"Pladeselskaberne, musikbranchen, kom aldrig på ret køl efter det. De værdier, der dengang fandtes i musikbranchen, snuppede Apple. Ikke for at kritisere Apple, for det er da helt skønt for dem. Men Apple udviskede den oprindelige værdi og skabte en helt ny værdi til sig selv," fastslår Robbie Bach.

Læs også:

Slut og farvel: Microsoft afliver Zune.

Alle disse topchefer har forladt Microsoft på to år.

Microsoft-topchef forlader selskabet.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    EXCHANGE Driftskonsulenter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S