Microsoft-chef: Derfor floppede vi så fælt med Zune

Derfor gik det så galt for Microsofts medieadspiller Zune, der ifølge tidligere Microsoft-topfigur var en fejlsatsning af rang.

Artikel top billede

Computerworld News Service:Tidligere direktør i Microsoft, Robbie Bach, lægger ikke skjul på sin ærgrelse over, at Microsoft i sin tid udviklede medieafspilleren Zune.

"Hvis jeg kunne skrue tiden tilbage til før Zune og kunne begynde helt forfra igen, skulle vi være gået i en kæmpe bue uden om medieafspillere generelt," siger han.

Set i bakspejlet mener Robbie Bach, at Microsoft i stedet burde have satset på "den ultimative musiktjeneste til mobiltelefonen".

"Markedet for bærbare musikafspillere er fortid og var allerede på skrump, da vi gik i gang. Vi var ganske enkelt ikke kloge nok og endte med at jagte Apple med et produkt, der som sådan ikke var dårligt, men i bund og grund blot fulgte med i kølvandet og uden en nævneværdig magnetisk effekt på køberne," siger Bach i et interview med GeekWire.

Der var ingen aha-oplevelse

Hvis man sammenligner med Xbox, mener Robbie Bach - som blankt vedkender sig sin del af ansvaret for den fejlslagne strategi - at noget gik galt i forbindelse med markedsføringen af Zune.

"Folk fik ikke ahaoplevelsen af, hvad Zune egentlig var, og hvad der gjorde den til noget særligt."

"Vi skabte nogle ekstremt kunstinspirerede annoncer, som appellerede til et meget lille segment af musik-målgruppen og fik derfor aldrig fat i den brede musiklytterskare," tilføjer han.

Manglede samarbejdspartnere

Det lykkedes heller aldrig Microsoft at finde samarbejdspartnere til Zune, hvilket ifølge Bach bidrog yderligere til, at produktet floppede.

"Ikke fordi, vi ikke forsøgte, og jeg ved ikke helt, hvordan jeg kan formulere det på en pæn måde, men det var, som om musikbranchen ikke rigtigt så lyset. De fattede ikke, hvordan afhængigheden af Apple ville kunne skade dem på lang sigt, og de var så forgabte i alt, hvad Apple forsynede dem med, at de ikke kunne fokusere på andet og erkende, at de faktisk havde brug for alternativer for at holde hjulene i gang."

"Pladeselskaberne, musikbranchen, kom aldrig på ret køl efter det. De værdier, der dengang fandtes i musikbranchen, snuppede Apple. Ikke for at kritisere Apple, for det er da helt skønt for dem. Men Apple udviskede den oprindelige værdi og skabte en helt ny værdi til sig selv," fastslår Robbie Bach.

Læs også:

Slut og farvel: Microsoft afliver Zune.

Alle disse topchefer har forladt Microsoft på to år.

Microsoft-topchef forlader selskabet.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Analytiker til Security Operations Center i Cyberdivisionen

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Styrelsen For It og Læring

It-konsulent til udvikling af it-drift og arkitekturopgaver

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job