Derfor har Facebook allerede mistet milliarder i værdi

Allerede på første handelsdag på børsen tabte Facebook 67 milliarder kroner i samlet markedsværdi. Det er der en særlig grund til.

Artikel top billede

Dårligt nok havde røgen efter Facebooks børsnotering lagt sig, før selskabets aktiekurs strøg nedad.

Blot et døgn efter noteringen - og altså i løbet af den første dag, hvor aktien blev handlet - droppede kursen et godt stykke under det niveau, som aktien oprindeligt blev udbudt til.

Samlet betyder det, at der på den første handelsdag blev hakket godt 67 milliarder kroner af Facebooks samlede markedsværdi.

Faldet med 11 procent

Facebook blev børsnoteret fredag.

Aktierne blev udbudt til 38 dollar per styk og steg mod forventningerne i udbudsrunden med blot 22 cent - 1,28 kroner.

I løbet af i går - mandag - faldt kursen imidlertid med 11 procent til 34 dollar.

Ifølge Wall Street Journal skyldes det drastiske fald ikke mindst, at en række investorer har forsøgt at sælge en række aktier, fordi de under noteringen fik tildelt flere Facebook-aktier, end de havde forventet.

Facebook hævede i dagene op til børsnoteringen både udbudsprisen og antallet af aktier.

Det har betydet, at mange investorer ikke har været særligt sultne efter at købe aktier umiddelbart efter noteringen, da de fleste fik, hvad de kom efter.

Læs også:

Kæmpe it-koks i kulissen til Facebooks børsdebut.

Her er Facebooks reelle guldgrube: Dit privatliv.

Microsoft scorer kassen på Facebooks børsnotering.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S