Tallenes tale er tydelig: Pc-salget hen over sommeren og i forbindelse med skole- og studiestart har efterhånden udviklet sig til en værdig konkurrent til årets andet salgsmæssige
højdepunkt, Q4. Og der burde være salg nok til alle - hvis bare man gør en indsats for at fange de studerende.
Starten på skoleåret har de seneste fire-fem år fået en stigende betydning for it-kanalens retailforhandlere.
I takt med, at it er blevet en naturlig del af moderne undervisning, svinger forventningsfulde forældre og bedsteforældre gerne dankortet for at deres håbefulde poder har udstyret i orden, når klokken ringer ind på folkeskoler, ungdomsuddannelser og universiteter.
Og det er ikke Apple det hele.
Læs også:
Studierabat: Apple underbyder egne forhandlere
Tallenes tale er tydelig
Pc-salget hen over sommeren og i forbindelse med skolestart har efterhånden udviklet sig til en værdig konkurrent til årets andet salgsmæssige højdepunkt - Q4 - hvor erhvervskundernes årsafslutninger kombineret med julesalget har stået som det absolutte salgsmæssige højdepunkt.
Ifølge analysefirmaets IDC's opgørelser var sommer-andelen af producenternes pc-leverancer i 2009 og 2010 tæt på at runde 30 procent af hele årets omsætning. Det svarer næsten til niveauet for Q4.
I 2011 var mange producenter plaget af overfyldte lagre, så der lå tallet en del lavere. Men ude i butikkerne gik "back to school"-salget livligt.
"Der er ingen tvivl om, at 2. kvartal er blevet et af de vigtigste - hvis ikke det vigtigste - kvartal for pc-salget. En større del af julesalget er flyttet over til Q2. Det at ønske sig en pc til jul er ikke så interessant længere, og samtidig er der også sket det, at der en stigende forventning om, at børn har en pc med under armen, når de møder op i skolen. Det er ikke kun på universiteter og gymnasier, men også på de yngre klassetrin," siger senioranalytiker i IDC, Anders Elbak.
Han peger også på, at it i stigende grad bliver brugt som praktiske arbejdsredskaber, mens funktionen som "legetøj" er på vej ud. Det trækker også i retning af, at en pc er noget, man køber, når man skal bruge den, fremfor at lægge indkøbet i julemåneden, hvor forældre og bedsteforældre ellers er i gavehumør.
Danmark halter efter USA
I takt med at kunderne i stigende grad lægger deres indkøb hen over sommeren, har producenter, distributører og forhandlere oprustet salgsindsatsen, både når det gælder markedsføring og de håndfaste slagtilbud i butikkerne.
"Back to school" er oprindeligt løftet fra USA, hvor det ifølge Anders Elbak har været stort i mange år. Han mener dog, at den danske it-kanal har været for langsom til at tage det nye koncept til sig.
"Der har været gjort forsøg på at gøre det samme herhjemme, men det er som om, det ikke er slået helt igennem," siger han.
Indtil videre er det derfor først og fremmest de store retailkæder og onlineforhandlere, der har fået det største udbytte af producenternes "back to school"-kampagner, vurderer IDC-analytikeren
Hos distributøren Tech Data nikker salgsdirektør Joen Rosenmeier genkendende til Anders Elbaks beskrivelse.
"Det begyndte for alvor for fire-fem år siden. Kampagnerne løber typisk af stabelen i juli og august, men vi ser forecast fra nogle forhandlere så tidligt som i april, hvor vi så laver et pris-setup, der kan bruges, når det går løs i løbet af sommeren," siger han.
Læs også:
Studierabat: Apple underbyder egne forhandlere
Joen Rosenmeier nævner HP, Dell, Asus og Acer som nogle af de producenter, der bruger kræfter på "back to school"-aktiviteter.
"Apple er også inde over, men de kører deres aktiviteter sammen med deres egne forhandlere," siger Joen Rosenmeier, som mener, at mange flere forhandlere burde udnytte mulighederne for at sælge til de nye studerende.
"Hvis man gør en indsats for at fange de mange studerende, får man også succes. Vi oplever et stort engagement fra de store retailkæder eller indkøbskæder som CBC. Men jeg mener, at alle, som vil, kan få noget ud af det, hvis man opsøger de rigtige produkter og priser, og så gør lidt ud af sin markedsføring. En annonce i en lokalavis kan være nok, fordi kunderne i forvejen har en fortrolighed med den lokale it-forhandler," siger Joen Rosenmeier.