Her er Danmarks bedste netudbyder - og ringeste

Der er stor forskel på top og bund, når man spørger danskerne, hvilken internetudbyder, de er mest tilfredse med. Se vinderen her. Og den store taber.

Artikel top billede

Læs også:

Danmarks værste netudbyder: Kan ikke genkende kritikken.

Derfor går din nethastighed op og ned

Dette danske mobilselskab bliver der klaget mest over.

Branche IndexTM Internet 2012.

Bag det lidet mundrette navn gemmer sig en helt ny og uafhængig undersøgelse foretaget blandt 3.000 privatkunder hos de danske internetudbydere.

De 3.000 er udvalgt tilfældigt blandt analysefirmaet Loyalty Groups 130.000 panelmedlemmer, som har besvaret et web-spørgeskema.  

Undersøgelsen viser, at Waoo har de mest loyale internetkunder. I bunden finder man Telia og Telenor.

Selvom netadgang efterhånden må betegnes som en standardvare, hvor kun hastigheden skiller den ene udbyder fra den anden, er der alligevel stor forskel på danskernes vurdering af deres internetudbyder.

Branche Index Internet 2012 har undersøgt danskernes holdninger til og loyalitet overfor deres internetudbydere.

Og her har Waoo de mest loyale kunder. Telia befinder sig i bunden med et pænt stykke op til de andre.

Bedst og dårligst

Når man spørger til kundernes oplevelse af værdi for pengene, ser billedet ikke meget anderledes ud. Waoo er igen den internetudbyder, som kunderne føler giver dem mest værdi for pengene.

Og Telia er også her bagest i feltet.

Med hensyn til tilfredsheden med hastigheden på internetforbindelsen, stikker stikker Waoo atter af fra konkurrenterne. Telenor Bredbånd og Telia deler sidstepladsen.

Sådan fordeler pladserne sig også, når der spørges til tilfredsheden med stabiliteten og driften. Waoo er bedst, og Telia er dårligst.

"Det er lykkedes internetudbyderne at skabe et uoverskueligt marked, hvor kunderne har endog meget svært ved at sammenligne, hvad de får for pengene. Den udbyder, der gør det let for kunden, er en klar vinder i fremtiden," udtaler seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group.

Læs også:

Danmarks værste netudbyder: Kan ikke genkende kritikken.

Derfor går din nethastighed op og ned

Dette danske mobilselskab bliver der klaget mest over.

Her er undersøgelsens resultater:


Figur 1: Loyalitetsindeks i internetbranchen (indeks 0-100, baseret på kryds af loyalitetsspørgsmål med 1-7 svarskalaer)


Figur 2: Værdi for pengene (indeks 0-100, omregnet fra en 1-7 svarskala)


Figur 3: "Jeg er tilfreds med hastigheden på min internetforbindelse" (indeks 0-100, omregnet fra en 1-7 svarskala)


Figur 4: "Jeg er tilfreds med stabiliteten/driften af min internetforbindelse" (indeks 0-100, omregnet fra en 1-7 svarskala)

Kilde: Loyalty Group

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car