Derfor vil Microsoft betale kassen for socialt it-firma

Der er flere gode grunde til, at Microsoft lægger milliarder af kroner på bordet for at overtage den sociale tjeneste Yammer.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Microsofts køb af samarbejdsplatformen Yammer for 7,13 milliarder kroner er en måde for it-giganten at få flere brugere på det såkaldte enterprise social software-marked, der er på vej frem.

Yammer gør det muligt for medarbejdere i forretningsenheder at interagere med andre brugere i deres team via aktivitetsstrømme.

I den pressemeddelelse, hvor handlen blev offentliggjort, oplyses det, at Yammer har fem millioner erhvervsbrugere - heriblandt medarbejdere ved 85 procent af Fortune 500-virksomhederne, der enten bruger den gratis udgave eller en betalt udgave med flere funktioner.

Jim Lundy, der er analytiker hos Aragon Research, oplyser, at han har observeret en "viral" udbredelse af Yammer i de seneste måneder blandt store virksomheder.

Brugerne vil godt betale

Yammers dokumenterede evne til at konvertere gratisbrugere til betalende kunder er ifølge Lundy sandsynligvis det, der fik Microsoft til at vælge netop Yammer fra Silicon Valley.

Generelt er dette køb et tegn på, at de gamle it-giganter såsom Microsoft er ved at tage cloud-verdenen til sig, siger han.

At Yammer er en cloud-baseret service vil ifølge Lundy gøre det muligt for Microsoft at forbinde den til sin Azure-platform.

"Tiderne er skiftet, det er en ny æra i it-verdenen og Microsoft har brug for nogle sejrer," lyder vurderingen af Lundy. Hvis de (Microsoft, red.) er smarte, vil de indse, at Redmond-tilgangen ikke er den eneste tilgang i hele verden, og de vil udnytte noget af det, der foregår i Silicon Valley."

Microsoft er ikke det eneste selskab, der bruger fusioner og opkøb til at komme på banen i markedet for social software.

Masser af opkøb

Også andre af de store spillere forsøger ifølge analytiker R. "Ray" Wang fra Constellation Research at komme så tæt på slutbrugerne som muligt.

I det seneste års tid har SAP, Oracle og Salesforce.com hver især opkøbt cloud-baserede HR-applikationer i form af henholdsvis SuccessFactors, Taleo og Rypple.

Salesforce er stadig på banen med sin samarbejdsapplikation Chatter og købte for nylig Buddy Media, der er et andet værktøj i kategorien social enterprise-software.

"Der er en krig i gang for at få fat på medarbejderne," vurderer Wang. De systemer til customer relationship management (CRM) og enterprise resource planning (ERP), som Salesforce og SAP har bygget deres forretninger op på, når kun ud til et fåtal af brugerne i enhver virksomhed. Sociale samarbejdsværktøjer anvendes af et langt større publikum og spreder således virksomhedernes indflydelse til en bredere brugergruppe.

For Microsoft sker denne offentliggørelse efter en travl måned for selskabet, der i sidste uge annoncerede sin Surface-tablet, der skal konkurrere med Apples iPad. Men selskabet har brug for "et stærkt udspil i markedet for social software," siger Martin Fauscette, der er direktør for Software Business Solutions Group hos IDC.

Han forventer, at Microsoft vil integrere Yammer godt og grundigt i Office, SharePoint og Exchange.

"Det bliver interessant at følge, hvad der sker, når Yammer ESN (enterprise social network, red.) bliver udsat for Microsofts distributions-maskine, og selvom 7,13 milliarder kroner er mange penge at betale for et selskab, som IDC estimerer til at have hentet 132,5 millioner kroner hjem i 2011, så må man huske på, at Yammer opererer med en freemium-model og har en hel del flere brugere, end hvad der afspejles i omsætningen, og får over 250.000 nye brugere hver måned," skriver Fauscette i et blogindlæg, hvor han analyserer handlen.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S