Her er it-branchens drømmehold: Skal redde Danmark

It-branchen nedsætter nu sit eget udvalg af it-folk, der skal sætte gang i væksten i Danmark.

Artikel top billede

Læs også:

Nye tal: Sådan klarer danske it-virksomheder sig

Dansk Industri har netop nedsat et nyt vækstteam målrettet teknologien.

I forvejen har regeringen udpeget folk til en stribe udvalg, der skal komme med input til at skabe vækst i Danmark.

"Men vi mener, at der er behov for et særskilt fokus på det teknologiske potentiale," udtaler Pia Rybenfeldt, formand for Dansk Industris it-organisation, Itek.

Faktisk har regeringen oprettet udvalg inden for for Det Blå Danmark, Kreative Erhverv og Design, Vand, Bio og Miljøløsninger, Sundheds- og velfærdsløsninger og Energi og Klima.

Nu får it-branchen så sit eget.

Supplerer andre udvalg

Direktør Tom Togsverd fra Itek understreger, at der ikke er tale om et protest-udvalg, men det sker "i god forståelse med regeringen."

Han peger på, at erhvervs- og vækstministeriets departementschef Michael Dithmer tidligere har kvitteret for ideen, og at erhvervet "selv vil give den en skalle."

Det nye digitale vækstteam vil komme med helt konkrete anbefalinger til regeringen, som kan "styrke vækstvilkårene for dansk erhvervsliv gennem øget brug af teknologi."

Regeringen vil i øvrigt i 2013 præsentere en ny digital strategi for Danmark, hvor udvalgets anbefalinger måske kan komme med. 

Formand: It rykker
Formand for vækstteamet bliver koncerndirektør Peter Røpke fra Grundfos, som også tidligere har haft topposter i Nokia.

Han peger på, at flere undersøgelser dokumenterer en klar sammenhæng mellem digitalisering og vækst i danske virksomheder.

Eksempelvis var investeringer i IKT den eneste faktor, der bidrog positivt til Danmarks produktivitet i årene fra 2004 til 2008, påpeger han.

Peter Røpke peger ligeledes på en en rapport lavet for G8-landene, at for hvert job, internettet overflødiggør som følge af effektiviseringer, skabes der i gennemsnit 2,6 nye jobs i internetøkonomien.

Du kan se hele it-holdet på næste side.

Her er holdet

Pia Rybenfeldt, adm. direktør, Capgemini Danmark A/S

Jukka Pertola, adm. direktør, Siemens

Charlotte Mark, Managing Director, Microsoft

Helle Rootzén, institutdirektør, DTU Informatik

Kim Østrup, vicedirektør IBM Danmark A/S

Niels Breining, adm. Director, YouSee

Knud Andersen, adm. direktør, BB Electronics A/S

Tommy Andersen, adm. direktør, Libratone

Birger Hauge, adm. direktør, PassivSystems Nordic A/S

Carsten Orthmann Gaarn, direktør, Højteknologifonden

Lars Goldschmidt, direktør, DI

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren VMware systemadministrator til kritisk serverinfrastruktur

Københavnsområdet

Forsvaret

Cyberspecialist

Københavnsområdet

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

Daniel Eriksson

Sharp Consumer Electronics

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS