Smart trick: Sådan lokker kommune de gamle online

I Odense har kommunen slået danmarksrekorden i at få ældre medborgere på nettet med helt simple tricks. Læs her, hvordan kommunen gør.

Artikel top billede

Læs også:
Du bliver snart presset til at e-maile med kommunen

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Landets andenstørste kommune, Århus, har længe ligget lunt i førersædet, når det kommer til at få ældre medborgere til selvbetjeningstasterne.
Men nu rykker landets tredjestørste kommune, Odense, som siden februar har formået at få gennemførselsprocenten til ansøgning om folkepension fra 23 procent til op på 90 procent.

Det skriver kommunen i en pressemeddelelse, hvor Odense Kommune angiver flere forskellige årsager til, at den har succes på online-ældreområdet.

"Kommunen har ladet sig inspirere af de kommuner, der allerede er langt fremme på området. Derudover har sagsbehandlerne lyttet systematisk til borgernes kritik og ideer til forbedringer, og rettet til de steder, hvor det giver mening," lyder det fra leder af Pensionsafsnittet i Odense, Lotte Lyø, i kommunens pressemeddelelse.

Gør som i Århus

Odense har blandt andet kigget Århus Kommune godt i kortene og begyndt systematisk at udsende et brev til sine ældre borgere, der står foran at skulle søge folkepension for første gang i deres liv.

I brevet - uden nogen papirblanketter til ansøgning - følger en anvisning til selvbetjeningsløsningen på Odsense.dk.

Dertil kommer, at kommunen har prioriteret at uddanne sine sagsbehandlere i KMD's borgervejledningsguide for at yde en optimal medbetjeningsløsning til borgere, der trænger til en hjælpende hånd. 

Samtidig kan sagsbehandlerne endvidere kan logge ind på KMD's Servicelogon, så de kan se borgeren over skulderen undervejs.

Bruger borgerne

En anden større ændring er, at kommunen har sat brugernes erfaringer i system, så hver gang en borger kommer med forslag til forbedringer, bliver det noteret, bragt videre og ofte inkorporeret i hjemmesiden.

"Dette har medført en justering af brev og vejledning, en omskrivning af hjælpetekster på hjemmesiden samt en minimering af antallet af klik ind til selvbetjeningsløsningen "Pensionsguiden"," forklarer Odense Kommune i sin pressemeddelelse.

Leder af Pensionsafsnittet i Odense, Lotte Lyø, fortæller, at selvbetjeningsløsninger trods successen dog stadig kan forbedres.

Det kunne blandt andet ske ved at optimere navigationen på sitet og eksempelvis lade systemet tjekke borgernes rejseaktiviteter, som indflydelse på udbetalingen af folkepensionen.

Læs også:
Du bliver snart presset til at e-maile med kommunen

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S