Google provokerer: Chrome er verdens mest populære

Microsoft ønsker ikke at kommentere på uenighed om statistik over browser-anvendelse.

Artikel top billede

Computerworld News Service: En chef fra Google hævder, at Chrome er verdens mest populære browser.

"At dømme ud fra al vores statistik og alt, hvad vi ser derude, så er Chrome verdens mest populære browser," bemærker Sundar Pichai, som er vice president for Chrome, ved selskabets udviklerkonference, Google I/O.

Pichais nye påstand er endnu mere dristig, end den han kom med i forrige måned ved Wall Street Journals All Thing Digital-konference, da han sagde: "Det er rimeligt at sige, at vi er nummer ét eller kun lige nummer to i alle verdens lande."

Under interviewet med Walt Mossberg, der skriver en klumme i Wall Street Journal, udtalte Pichai også:

"Vores interne data stemmer ret godt overens med, hvad StatCounter har påvist."

StatCounter, der leverer værktøjer til website-analyse, og som bruger analyse af trafikken på sine kunders websites til at leve statistik over browseranvendelse per sidevisninger, hævdede i forrige måned, at Googles Chrome for første gang have overgået Microsofts Internet Explorer som verdens mest anvendte browser.

Chrome stod ifølge StatCounter for 32,4 procent af alle sidevisninger i maj, hvilket således slog Internet Explorers samlede 32,1 procent.

Siden da har StatCounter og Net Applications, der er et andet website-analyse-firma, som også offentliggør browser-statistik, på skift kritiseret hinandens analysemetoder, og hævder selvfølgelig hver især, at deres egne tal tegner det mest retvisende billede af browsernes markedsandele.

Centralt i denne strid står påstanden om, at Chrome er skudt helt til tops i browsermarkedet.

Efter StatCounters påstand i forrige måned svarede Microsoft igen med et forsvar af Net Applications' metode og skældte StatCounter ud for, hvad selskabet kaldte "et personligt angreb" mod Roger Capriotti, der er chef for Microsofts markedsføring af Internet Explorer.

Så meget er afstanden rykket

Microsoft afviser dog nu at kommentere på Pichais påstand om, at Chrome er verdens mest populære browser.

En talskvinde for Microsoft udtaler dog, at selskabet stadig støtter Net Applications' metode.

"Vi anvender Net Applications for at få det mest nøjagtige billede af andelene i browsermarkedet," fortæller hun i et svar via e-mail.

Microsoft er kunde hos Net Applications og betaler ligesom mange andre selskabet analysefirmaet for adgang til statistik over browseranvendelse, som Net Applications hverken giver offentligheden eller medier adgang til.

StatCounters opgørelse af Chromes andel af det globale browsermarked i juni lyder på 32,76 procent, mens Internet Explorers andel angives til 32,31 procent. Chromes andel er ifølge StatCounter steget 0,33 procentpoint siden maj, mens Internet Explorers andel kun er steget 0,19 procentpoint.

Afstanden mellem de to browseres andel er således ifølge StatCounter steget fra 0,31 procentpoint i maj til 0,45 procentpoint i juni.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S