Dibs: Vi har løst problemet med netbetalingerne

Dibs fik tirsdag eftermiddag styr på nedbruddet, som i dagevis har sat netbetalingerne på halv kraft.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:
Danske netbetalinger i knæ: It-fejl blokerer

"Det ser ud til, at vi har løst problemet. Vi har i al fald fået vores fulde produktion op at køre igen."

Det siger COO Jacob Raavig hos betalingstjenesten Dibs.

Dermed ser et flere dage langt nedbrud ud til at være løst. Nedbruddet har siden søndag fået e-handlende til at rase, fordi halvdelen af alle kortbetalinger gennem firmaet fejlede.

Firmaet har dermed fået løst et kodeproblem i et betalings-gateway, som forårsagede, at databasen låste.

Men da denne fejl var rettet op, blev det tydeligt, at der var endnu en fejl, fortæller Jacob Raavig.

"Det viste sig, at det var vores load-balancer, der var gået amok, siger han.

Den fejlramte maskines arbejde er at dirigere trafikken af betalinger ud på en lang række webservere.

"Fordi den simpelthen var gået i selvsving, har den lagt databasen ned med alle de her kald," siger direktøren.

Løsningen var ikke bare at genstarte apparatet, fordi der er en del afhængigheder at tage hensyn til.

Den oprindelige fejl omkring databasen, som hang, kan ifølge Jacob Raavig godt skyldes noget ude hos en integrationspartner.

"Vi kan godt have haft nogle kald, som har stået og hængt hos en indløser, samtidig med, at der er sket det her med load-balanceren," siger han.

Han forklarer, at Dibs netværk består af en række indløsere. I Danmark er der ifølge direktøren kun Nets, men eksempelvis i Sverige er der fem. Fakturaleverandører og netbanker er andre samarbejdspartnere.

Derfor er det ifølge Jacob Raavig en kombination af flere ting, som har udløst det delvise nedbrud.

Han fortæller, at firmaet i de næste dage i dybden vil undersøge årsagerne til, at fejlen kunne opstå. Samtidig beklager han de problemer, som kunderne har haft.

Læs også:
Danske netbetalinger i knæ: It-fejl blokerer

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S