Dibs: Vi har løst problemet med netbetalingerne

Dibs fik tirsdag eftermiddag styr på nedbruddet, som i dagevis har sat netbetalingerne på halv kraft.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:
Danske netbetalinger i knæ: It-fejl blokerer

"Det ser ud til, at vi har løst problemet. Vi har i al fald fået vores fulde produktion op at køre igen."

Det siger COO Jacob Raavig hos betalingstjenesten Dibs.

Dermed ser et flere dage langt nedbrud ud til at være løst. Nedbruddet har siden søndag fået e-handlende til at rase, fordi halvdelen af alle kortbetalinger gennem firmaet fejlede.

Firmaet har dermed fået løst et kodeproblem i et betalings-gateway, som forårsagede, at databasen låste.

Men da denne fejl var rettet op, blev det tydeligt, at der var endnu en fejl, fortæller Jacob Raavig.

"Det viste sig, at det var vores load-balancer, der var gået amok, siger han.

Den fejlramte maskines arbejde er at dirigere trafikken af betalinger ud på en lang række webservere.

"Fordi den simpelthen var gået i selvsving, har den lagt databasen ned med alle de her kald," siger direktøren.

Løsningen var ikke bare at genstarte apparatet, fordi der er en del afhængigheder at tage hensyn til.

Den oprindelige fejl omkring databasen, som hang, kan ifølge Jacob Raavig godt skyldes noget ude hos en integrationspartner.

"Vi kan godt have haft nogle kald, som har stået og hængt hos en indløser, samtidig med, at der er sket det her med load-balanceren," siger han.

Han forklarer, at Dibs netværk består af en række indløsere. I Danmark er der ifølge direktøren kun Nets, men eksempelvis i Sverige er der fem. Fakturaleverandører og netbanker er andre samarbejdspartnere.

Derfor er det ifølge Jacob Raavig en kombination af flere ting, som har udløst det delvise nedbrud.

Han fortæller, at firmaet i de næste dage i dybden vil undersøge årsagerne til, at fejlen kunne opstå. Samtidig beklager han de problemer, som kunderne har haft.

Læs også:
Danske netbetalinger i knæ: It-fejl blokerer

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird