Dibs: Vi har løst problemet med netbetalingerne

Dibs fik tirsdag eftermiddag styr på nedbruddet, som i dagevis har sat netbetalingerne på halv kraft.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:
Danske netbetalinger i knæ: It-fejl blokerer

"Det ser ud til, at vi har løst problemet. Vi har i al fald fået vores fulde produktion op at køre igen."

Det siger COO Jacob Raavig hos betalingstjenesten Dibs.

Dermed ser et flere dage langt nedbrud ud til at være løst. Nedbruddet har siden søndag fået e-handlende til at rase, fordi halvdelen af alle kortbetalinger gennem firmaet fejlede.

Firmaet har dermed fået løst et kodeproblem i et betalings-gateway, som forårsagede, at databasen låste.

Men da denne fejl var rettet op, blev det tydeligt, at der var endnu en fejl, fortæller Jacob Raavig.

"Det viste sig, at det var vores load-balancer, der var gået amok, siger han.

Den fejlramte maskines arbejde er at dirigere trafikken af betalinger ud på en lang række webservere.

"Fordi den simpelthen var gået i selvsving, har den lagt databasen ned med alle de her kald," siger direktøren.

Løsningen var ikke bare at genstarte apparatet, fordi der er en del afhængigheder at tage hensyn til.

Den oprindelige fejl omkring databasen, som hang, kan ifølge Jacob Raavig godt skyldes noget ude hos en integrationspartner.

"Vi kan godt have haft nogle kald, som har stået og hængt hos en indløser, samtidig med, at der er sket det her med load-balanceren," siger han.

Han forklarer, at Dibs netværk består af en række indløsere. I Danmark er der ifølge direktøren kun Nets, men eksempelvis i Sverige er der fem. Fakturaleverandører og netbanker er andre samarbejdspartnere.

Derfor er det ifølge Jacob Raavig en kombination af flere ting, som har udløst det delvise nedbrud.

Han fortæller, at firmaet i de næste dage i dybden vil undersøge årsagerne til, at fejlen kunne opstå. Samtidig beklager han de problemer, som kunderne har haft.

Læs også:
Danske netbetalinger i knæ: It-fejl blokerer

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension