Udbud af kæmpe it-system hos Skat må gå om

Skat har set sig nødsaget til at lade et udbud af et kæmpe it-system gå om.

Artikel top billede

Læs også:

Disse tre it-giganter kæmper om Skat-ordrer

En ommer.

Sådan er udfaldet af et udbud af et kæmpe it-system hos Skat, eIndkomst, der skal holde styr på et hav af data.

"Ved tilbudsvurderingen blev det konstateret, at der ikke var tilstrækkeligt med konditionsmæssige tilbud til at sikre en rimelig konkurrence, hvorfor vi valgte at annullere udbuddet," fortæller it-direktør hos Skat, Preben Bialas.

Skatteministeriet har dog allerede sendt nyt udbudsmateriale ud og forventer også i det nye udbud, at driften kan være overflyttet til en ny leverandør medio 2013.

"Vi har udbudt en kontrakt på fire år med mulighed for forlængelse med tre år, men kan ikke sige noget om værdien af kontrakten endnu, da det jo afhænger af, hvilke tilbud vi får," siger han.

Leverandører sagde fra

I alt indløb bud fra tre leverandører, men to af dem sagde fra over for Skatteministeriets krav.

"Det, der gjorde tilbuddene ikke konditionsmæssige, var forbehold til nogle bestemmelser i udkastet til kontrakt, som var mindstekrav," oplyser han. 

Af hensyn til den igangværende udbudsproces og konkurrence synes Preben Bialas ikke, at "han vil fremhæve eller udstille nogen af tilbudsgiverne" og røbe, hvem der havde det konditionsmæssige bud.

Stort system - én leverandør

Formålet med udbuddet er blandt andet været at få én leverandør til at styre det hele.

Ministeriet har således udbudt både drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af e-indkomstsystemet.

"Systemet består i dag af tre delsystemer, der drives af tre leverandører, og formålet er at få samlet opgaverne hos én leverandør," forklarer Preben Bialas. 

Med den manøvre forventer Skat ifølge it-direktøren at få "en betragtelig" besparelse.

Så vigtigt er systemet

eIndkomst er et fællesoffentligt register, som løbende modtager indberetninger om borgernes indkomster.

Oplysningerne i eIndkomst bruges til den enkelte borgers årsopgørelse og udstilles blandt andet til myndigheder ved udbetaling af ydelser som for eksempel sygedagpenge, kontanthjælp og dagpenge, fremgår det af udbudsmaterialet.

"eIndkomst danner grundlag for Skats og ATPs opkrævning af henholdsvis A-skat, AM-bidrag, ATP og feriepenge (samlet cirka 500 milliarder danske kroner årligt)," lyder det i materialet.

Indberetningsdelen af eIndkomst modtager indkomstoplysninger fra cirka 180.000 indkomstudbetalere som arbejdsgivere, kommuner, pensionsinstitutter, med flere.

Der modtages cirka 10.000.000 indberetninger om måneden.

Læs også:

Disse tre it-giganter kæmper om Skat-ordrer

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job