Disse danskere er vilde med at e-handle i udlandet

En gruppe af de danske e-handlende køber særligt meget i udenlandske e-butikker. Er du en af dem?

Artikel top billede

Læs også:

Advarsel: Danmark taber milliarder på e-handel

Milliarderne fosser ud af landet på grund af e-grænsehandel, vurderer organisationen Dansk Erhverv.

Og den tendens lader kun til at blive forstærket, hvis ikke politikerne griber ind og giver danske netbutikker fair konkurrencebetingelser i forhold til udlandet.

For faktisk er det de unge e-handlende, der smider flest penge efter udenlandske e-varer, viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.

"Det er især de unge, der handler i udenlandske netbutikker. Halvdelen af de 18-29-årige, der har e-handlet, har således handlet i en udenlandsk netbutik inden for de seneste seks måneder," fremgår det af en rapport fra organisationen.

Der er desuden en klar tendens til, at jo ældre de e-handlende danskere er, desto færre har handlet i udenlandske netbutikker, lyder konklussionen videre.

"Således har mindre end hver fjerde e-handlende dansker over 65 år handlet i en udenlandsk netbutik," hedder det i rapporten.

Så meget handler unge i udlandet

I gennemsnit bruger de unge e-handlende 34 procent af deres indkøbsbeløb i udenlandske netbutikker.

Mens danskerne i gennemsnit smider knap 20 procent i de udenlandske e-kasseapparater ifølge undersøgelsen.

Dansk Erhverv vurderer, at det ikke er overraskende, at de unge i højere grad e-handler i udlandet end de øvrige aldersgrupper.

"De yngste generationer er mere eller mindre vokset op med internet og e-handel, og de unge har generelt bedre sprogkundskaber."

"Set i et e-grænsehandels-perspektiv er tendenserne dog bekymrende, idet denne generationsforskel kan være en indikation på, at den nuværende grænsehandels andel på 20,3 procent vil stige i fremtiden, såfremt rammevilkårene ikke forbedres for de danske netbutikker," hedder det i rapporten.

Læs også: 

Advarsel: Danmark taber milliarder på e-handel

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job