Konfigurationsfejl skyld i stort Microsoft-nedbrud

Se hvorfor Microsofts store Azure-tjeneste bragede ned i sidste uge.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Det var en fejl i systemkonfigurationen, der var årsag til det nedbrud, der ramte vesteuropæiske Windows Azure-kunder i sidste uge, oplyser Microsoft.

På grund af denne fejl var Microsofts platform til hosting og udvikling af offentlige cloud-applikationer utilgængelig i cirka to en halv time torsdag.

Microsoft har ikke sat tal på, hvor mange kunder, der fik nedbruddet at føle.

Problemet havde at gøre med en "sikkerhedsventil" i Azures netværksinfrastruktur, der har til formål at forhindre netværksnedbrud i at sprede sig ude af kontrol.

Ny kapacitet

For at bremse en kaskadevirkning begrænser denne mekanisme antallet af forbindelser, som kan oprettes til netværkshardwareenheder.

"Forud for denne hændelse tilføjede vi ny kapacitet til den vesteuropæiske underregion på grund af øget efterspørgsel. Begrænsningen af antallet af enheder var dog ikke blevet justeret under valideringsprocessen til at modsvare den nye kapacitet," skriver Mike Neil, der er chef for Windows Azure, i et blogindlæg.

En pludselig stigning i brugen af den påvirkede klynge førte til, at sikkerhedsventilens tærskel blev overskredet, hvilket genererede en storm af advarselsbeskeder i netværksadministrationen.

"Den øgede administrationstrafik udløste fejl i nogle af klyngens hardwareenheder, hvilket fik deres CPU'ers udnyttelsesgrad op på 100 procent, hvilket påvirkede datatrafikken," forklarer Neil.

Sådan løste Microsoft problemet

Microsoft løste hurtigt problemet ved at øge grænseværdierne for den påvirkede klynges sikkerhedsventil.

For at forhindre situationen i at gentage sig er Microsoft nu ved at rette de identificerede fejl i netværkshardwareenhederne og arbejder desuden på at forbedre systemerne til netværksovervågning, så de kan opdage og løse sådanne problemer, før de fører til nedbrud.

Analytiker James Staten fra Forrester Research påpeger, at PaaS-clouds (platform as a service) såsom Azure er meget komplekse og stærkt automatiserede miljøer, og understreger, at der kan opstå tekniske problemer i produktionsmiljøer, som ikke kan forudses i et testmiljø.

"Dette ser ud til at være et sådant tilfælde," vurderer han.

I takt med at der tilføjes nye funktioner, anvendelsen øges og andre faktorer træder i kraft, er administratorerne nødt til at sørge for at justere og optimere det kørende system, og nogen gange vil noget gå i stykker, siger han.

Ingen grund til bekymring

"Bør det bekymre klienterne? Faktisk ikke. Dette er et eksempel på, hvad der kan ske i et cloud-miljø. Men i et typisk datacenter sker der oftere langt værre ting," fremhæver Staten.

It-chefer og udviklere med planer om at hoste applikationer i skyen bør designe og konfigurere dem til at være fejltolerante. "Det er en grundlæggende ændring i tilgangen, som udviklere og driftsteam er nødt til at forstå, når de kaster sig over cloud-udrulning," siger han.

"Disse former for nedbrud udgør læringsmuligheder både for cloud-leverandørerne og for cloud-kunderne. I stedet for at se en sådan hændelse som et argument imod cloud bør man se den som en mulighed for at forbedre sin viden om cloud," tilføjer han.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Nordjylland

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S