Twitter strammer grebet om udviklerne

Twitter er på trapperne med en ny API, der varsler helt nye tider for udviklere til Twitter. Se her, hvad det kommer til at betyde.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ændringer i Twitters kommende API-udgivelse har til formål at begrænse forbrugerorienterede klient-applikationer og fremme forretningsorienterede apps, kan man læse i et indlæg på virksomhedens blog.

Version 1.1 af Twitters API (application programming interface) vil blive offentliggjort på et tidspunkt i løbet af "de kommende uger," skriver Michael Sippey, der er group product manager hos Twitter.

Udviklerne får seks måneder

Udviklerne får seks måneder til at migrere deres applikationer til den nye API.

De tekniske ændringer har til formål at styrke og fremme antallet af applikationer med fokus på social kundestyring (customer relationship management, CRM), medieintegration, social analyse og rangering af social indflydelse.

"For næsten 18 måneder siden gav vi udviklerne den retningslinje, at de ikke skal bygge klient-apps, der imiterer eller reproducerer brugeroplevelsen i den almindelige Twitter-klient til forbrugere," fremhæver Sippey med henvisning til applikationer såsom Tweetbot, Echofon, Storify og Favstar.fm.

En af de væsentligste ændringer i den nye version af API'en er en grænse for, hvor mange bruger-tokens Twitter tildeler applikationer, som gør disse applikationer i stand til at trække data ud af netværket.

Fordobler antallet af tokens

Twitter vil tillade, at applikationer fordobler antallet af deres tokens, hvorefter udviklerne ikke vil kunne tilføje yderligere brugere uden først at indhente eksplicit tilladelse fra Twitter.

Udviklere, der bygger nye applikationer, og som ønsker adgang til data såsom tidslinjer og kontoindstillinger, og som forventer at få brug for mere end 100.000 tokens vil også være nødt til at anmode om godkendelse fra Twitter.

Drejer det sig om et endnu større antal brugere såsom flere end en million tokens, "vil vi kræve, at I samarbejder med os direkte," skriver Sippey.

"En af de vigtigste ting, vi har lært i løbet af de sidste par år, er, at når udviklerne begynder at kræve et større og større antal API-kald, så kan vi lede dem mod områder af værdi for både deres brugere og deres forretninger," skriver Sippey.

Sådan reagerer udviklerne

Twitter, som tidligere har beskrevet, hvordan virksomheden sigter efter at skabe en mere konsekvent brugeroplevelse, vil også udskifte de nuværende display-retningslinjer med nye såkaldte display-krav.

Det vil indebære, at tweets skal kunne skaleres med udgangspunkt i skærmstørrelsen på den aktuelle hardwareenhed, hvor applikationen kører, visning af tweet-handlinger såsom svar, retweet og favorit samt at man linker @brugernavne til den relevante profil.

Skabt en del ængstelse

Denne udmelding har allerede skabt en del ængstelse blandt folk, der har integreret Twitter i deres applikationer.

"Twitter giver sig selv en hel del råderum med disse regler," skriver Marco Arment fra Instapaper, der er en applikation, der gemmer websider, så man kan læse dem senere, på sin blog.

"Twitter kan i praksis på ethvert tidspunkt beslutte, at din app bryder en (potentielt vag) regel eller kan tilføje en ny regel, som din app tilfældigvis uforvarende bryder, og på det grundlag ud af det blå tilbagekalde din API-adgang.

"Det har de selvfølgelig altid kunnet," skriver Arment videre. "Men nu ved vi, at de vil gøre det på måder, vi faktisk ikke er enige i."

Sippey understreger, at Twitter sigter efter at fremme forretningsorienterede applikationer og leverer her eksempler såsom Crimson Hexagon, der producerer rapporter med branding-formål på grundlag af data fra Twitter;

analyseplatformen Topsy, der kan bruges til at analysere nyheder; samt DataMinr, der leverer analyse af data fra Twitter til finanssektoren.

"Vi har iagttaget en forrygende innovation i applikationer og services, der leverer analyseprodukter til erhverv på grundlag af indhold fra Twitter," fortæller Sippey.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

KMD A/S

Contract & Vendor Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job