DLG's it-chef: Her er vores foretrukne it-systemer

I landbrugs- og fødevarekoncernen DLG vælger man altid en særlig type it-platforme. Det er der en helt bestemt grund til.

Artikel top billede

Når man snakker it hos DLG (Dansk Landbrugs Grovvareselskab), så må man også sige SAP, for det er hjørnestenen i virksomhedens it-struktur.

Valget er faldet på SAP af to årsager.

"Produktet passer naturligvis godt til vores forretning, da vi er en meget logistik-tung virksomhed, og så slipper vi for selv at have en stor it-organisation," fortæller it-chef i DLG, Ole Victor Nielsen.

Han peger på, at når man har valgt en homogen platform, så hænger tingene sammen i hele forretningen.

"Det, vi helst vil bruge vores krudt på, er at knytte forretningen og it sammen. Derfor vælger vi standard-produkter," siger han.

"Vi er eksempelvis ved at lægge om til en Microsofts Office 365-løsning i skyen. Det betyder, vi må leve med en meget standardiseret løsning, men vi slipper for driften."

En anden ting, der er vigtig i DLG, er at it-systemerne fungerer hele tiden. Og derfor vælger DLG ofte den konservative vej fremfor at være på forkant med de helt nye it-systemer.

"Vi har nok en ret lav risiko-profil," griner Ole Victor Nielsen.

Så skal der høstes

I øjeblikket er de danske landmænd ved at bringe høsten i hus, og det betyder fast arbejde til it-systemerne i DLG.

"Det er uhyre vigtigt, at vores it-systemer ikke går ned i denne periode, hvor der er rigtig travlt," fortæller it-chefen.

"På de travle dage modtager vi op til 150.000 tons afgrøder per døgn fordelt på 100 forskellige lokationer rundt om i landet, og det skal bare køre."

"Vores løsning drives af IBM, og den er stabil. Og vi piller heller ikke ved it-systemerne, når der er spidsbelastninger. Opdateringer bliver lagt på i de mere stille perioder," siger Ole Victor Nielsen.

"Når vi implementerer nye ting, gør vi det også altid i små bidder. Eksempelvis starter vi i en lille region for at se, om det virker, før det bredes ud til hele organisationen."

Samme platform til datterselskaber

Landmænd er meget it-parate, men samtidig skal teknologien give god mening og være praktisk, for ellers bruger de den ikke, siger Ole Victor Nielsen.

Han giver et helt konkret eksempel:

"Vi har udviklet en app, som landmændene kan bruge til at bestille varer direkte fra stalden. Applikationen ved eksempelvis, hvilken foderblanding, der er i en bestemt silo, og nye forsyninger kan så bestilles via telefonen."

"Denne app har vist sig at være langt mere populær end vores web-bestilling, hvor landmanden skal ind foran computeren for at foretage samme handling," fortæller Ole Victor Nielsen.

En anden praktisk service er, at DLG leverer forbrugstal til landmændene og deres revisorer. Tal, som kan anvendes i budgetter, planlægning og til regnskaber.

"Vi har faktisk været meget tidligt ude med at levere data fra vores it-systemer til landmændene. Det har vi gjort i over 20 år."

En platform i DLG's datterselskaber

DLG's SAP-system giver desuden mulighed for, at firmaet kan anvende samme it-platform til sine mange datterselskaber.

"Der er rigtig mange regler, der skal overholdes i forbindelse med eksempelvis fødevareproduktion, og derfor bliver det langt enklere for os at administrere, når vi leverer én ERP-platform, der understøtter kvalitet og sporbarhed hele vejen igennem siger Ole Victor Nielsen.

"Vi har skabelonerne klar, og vi kan sætte et SAP-system i gang inden for en uges tid. Det koster ikke alverden, og licenserne er heller ikke det store problem i de små selskaber. Men det giver en enorm fordel for os, at alle arbejder på den samme platform," fortæller Ole Victor Nielsen.

Så det, I taber på gyngerne, det vinder I på karrusellerne?

"Lige præcis."

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren IT-tekniker indenfor serverhardware og datacenterdrift

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Vi søger en fagkoordinator til vores Analyseplatformsteam i PET

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S