Succes for ny type super-bærbar lader vente på sig

Ny type super-bærbar blev i 2011 udset til pc-industriens nye stor-sællert.

Artikel top billede

Læs også:

En sværm af ultrabooks klar til at knuse Macbook Air

Forventningerne til de såkadte ultrabooks er stadig enorme, selvom det helt store gennembrud lader vente på sig.

Der er allerede blevet solgt millioner af de ultra-slanke pc'er, men samtidig er det generelle pc-salg ramt af den økonmiske krise.

Og selvom ultrabook-lanceringerne fortsætter i en lind strøm, så går forbrugernes penge i stigende grad til tablet-pc'er og smartphones. 

Store forventninger

Det var i sensommeren sidste år, at de nye ultrabooks for alvor begyndte at strømme ud på markedet

Siden da har en stribe producenter udviklet pc'er, der falder inden for denne kategori - blandt andet selskaber som Asus, Acer, Sony, Dell, Toshiba og HP.

Idéen med ultrabook-kategorien, som oprindeligt er initieret af Intel, er, at maskinerne skal være slanke, lette, batterieffektive - og ikke alt for dyre.

Det tiltalende koncept fik oprindeligt initiativtageren, Intel, til at melde ud, at 40 procent af de forbruger-bærbare, der sælges på verdensplan ved udgangen af 2012, skal være ultrabooks. 

Oprindeligt lød meldingen fra Intel også, at en ultrabook ikke måtte koste mere end 1.000 dollars, men både den lave pris og de høje salgs-forventinger har vist sig svære at realisere.
 
I takt med, at det almindelige pc-salg er kommet under pres, er behovet for en ultrabook-succes steget, har Gartner for nylig udtalt.

Både IDC og Gartner har dog hen over sommeren meldt ud, at ultrabook-salget endnu ikke kan redde den kriseramte pc-industri.

Sådan går det med salget

Analyse- og rådgivningsfirmaet iSuppli skriver dog i en ny analyse, at ultrabook'en vil være vækstmotoren på et ellers sløvt pc-marked i de kommende år.

iSuppli vurderer, at hardwareproducenterne i år vil sende 22 millioner ultrabooks ud i butikkerne.

Lægger man dertil salget af Macbook Air og de ultra-tynde pc'er, der ikke nødvendigvis bærer Intels ultrabook-stempel, så når antallet op på 27,6 millioner i 2012 - mod blot 3,9 millioner sidste år.

I 2013 vil tallet stige yderligere til 72 millioner, og i 2016 vil der ifølge iSuppli blive sendt 181 millioner ultra-slanke computere af sted fra producenterne.

De tal skal holdes op imod det samlede antal solgte pc'er, der ifølge Gartner vil ligge på omkring 368 millioner i 2012.

Læs også:

En sværm af ultrabooks klar til at knuse Macbook Air

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil