Derfor bør it-folk samarbejde tæt med marketing

It-folk bør ifølge analysefirmaet Forrester samarbejde mere med salg og marketing. Det kan nemlig mærkes på bundlinjen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Analysefirmaet Forrester vurderer, at kundeoplevelsen er den største uudnyttede indtægtskilde, men at projekter med fokus på dette område udgør en særlig udfordring for erhvervslivets it-afdelinger.

Harley Manning, der er en af forfatterne til bogen Outside In: The Power of Putting your Customers at the Centre of your Business, fremhæver i et interview med Computerworlds britiske søstermedie, at erhvervslivet er nødt til at genoverveje tilgangen til kundeoplevelsen.

"Kundeoplevelsen vil pludselig foregå på et helt andet niveau, hvis man ser man på kundeoplevelsen i lyset af spørgsmålet om, hvordan den kan reducere omkostningerne og øge omsætningen, og i lyset af sådanne projekters investeringsafkast. Man vil også indse, at det nok er erhvervslivets største uudnyttede kilde til profit i dag," siger Manning.

Bedre kundeoplevelse

"Hvis du sætter dig for at blive verdens bedste til markedsføring, så får du din sag for, da det er en moden og velbeskrevet disciplin. Hvis du derimod sætter dig for at levere en bedre kundeoplevelse end dine konkurrenter, så konkurrerer du pludselig på en helt andet område."

Det er ifølge Manning svært at bedømme sine systemer indefra med det mål at forstå, hvordan de påvirker kundens oplevelse.

Derfor bør it-afdelingen se på problemstillingen udefra for på den måde at evaluere hvert eneste punkt, hvorigennem kunden interagerer med virksomheden.

"Kig på hver eneste berøringsflade mellem kunden og din virksomhed. Det kan være i detailbutikker, over telefonen, på et website eller en mobil-app. Når man kigger nærmere på de folk, processer, regler og teknologier, der bidrager til kundeoplevelsen på hver af disse berøringsflader, så indser man hurtigt, at der er mulighed for at gøre meget specifikke ting med teknologi, der kan forbedre denne oplevelse," siger han.

Bill Band, der er ledende analytiker for Application Development & Delivery hos Forrester, er enig med Manning på dette område, og fremhæver, at mange virksomheder er ved at få øjnene op for fordelene ved at prioritere kundeoplevelsen, hvilket dog lægger pres på it-afdelingerne.

Nye krav til it-afdelingen

"Forbedring af kundeoplevelsen stiller nye krav til it-afdelingerne. Især har jeg lagt mærke til, at de projekter, der får penge, har det med at handle om de digitale interaktioner med kunderne, da mange kundeinteraktioner i dag foregår på mobil og web."

"Derfor søsættes der forholdsvis mange teknologi-orienterede projekter med hensyn til forbedring af kundeoplevelsen," forklarer Band.

"Desuden er it-medarbejdernes roller i disse afdelinger ved at ændre sig, i takt med at virksomhederne begynder at fokusere mere på kundeoplevelsen. It-medarbejderne er nødt til at blive mere strategiske," tilføjer han.

"Der er større fokus på, at it-afdelingen skal hjælpe med at gennemføre forretningsstrategien. Så det handler ikke længere om vedligeholdelse og support, i stedet er it-folk nu vigtige strategiske aktiver. Mange af dem har bevæget sig væk fra de rene it-roller og indtager nu forretningsteknologiske roller og nærmer sig således salgs- og marketingsafdelingerne."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Styrelsen For It og Læring

Teknisk medarbejder til it-styring og studieproduktion

Københavnsområdet

KMD A/S

Vendor Security Compliance Lead

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Senior Software Engineer

Københavnsområdet

Jyske Bank

AI-backend udvikler

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird