Artikel top billede

CSC har dystre planer: Overvejer total exit

CSC overvejer at lukke og slukke for alle sine aktiviteter i europæisk land, hvor frygten for tab af mange arbejdspladser melder sig.

Læs også:
CSC overvejer at sælge dele af forretningen

Den amerikanske ledelse af it-giganten CSC overvejer angiveligt at lukke virksomhedens aktiviteter i Italien og forlade landet.

Det fremgår af et spørgsmål til den italienske Minister for Økonomisk Udvikling fra medlem af Deputeretkammeret, Pier Paolo Baretta, der er medlem af det Demokratiske Parti, som er en pendant til Socialdemokraterne og som støtter Mario Monti's teknokrat-regering i landet.

Ifølge parlamentarikeren er CSC et af landets 10 største it-firmaer, hvad angår salg og arbejdspladser.

"Den amerikanske ledelse har fornylig besluttet at sælge den italienske del på en måde, der giver anledning til bekymring, fordi CSC har nydt godt af de mange års skattelettelser, der så sent som sidste år førte til fordele for firmaet for mere end 100 millioner dollars," skriver han til ministeren.

CSC Italien havde ifølge Pier Paolo Baretta sidste år en omsætning på 81,2 millioner euro og 1.080 ansatte i en lang række italienske byer.

Dette er et betydeligt fald i omsætningen siden 2009, hvor 1.200 ansatte omsatte for 120 millioner Euro, ifølge CSC Italiens egne oplysninger.  

Fortrolig, men troværdig kilde

Pier Paolo Baretta fortæller til Computerworld, at hans oplysninger om CSC's exit-planer i Italien stammer direkte fra en fortrolig kilde.

"Den er bestemt troværdig og er fra de politiske miljø," siger han til Computerworld.
 
CSC's angivelige overvejelser om en exit fra Italien er interessante, fordi CSC's topledelse ved fremlæggelsen af det seneste årsregnskab gjorde det klart, at firmaet overvejer at skære dele af firmaet væk.

"Vi har påbegyndt en ret intensiv gennemgang af vore ikke-kerneområder. Vi evalurer vores portefølje for at belutte, hvilke ikke-kerneområder, der kan afhændes," sagde topchefen Mike Lawrie, og pegede på at han først vil sige mere om sagen i starten af september, hvis firmaet skulle beslutte at gennemføre overvejelserne.  

Vil dele CSC op i sund og usund del

Ifølge Pier Paolo Barettas oplysninger er CSC allerede i gang med at forhandle med mulige aktører om en overtagelse af firmaets italienske afdeling, som opdeles i en sund og usund afdeling, hvor sidstnævnte har langt de fleste ansatte.

Angiveligt har Mediobanca, en af Italiens største banker, som er rådgiver i sagen, allerede haft forhandlinger og prøver at lukke en aftale, skriver Pier Paolo Baretta til ministeren.

"Det lader til at CSC opdeler kunderne på denne måde ved et salg: Det usunde firma med de fleste ansatte og det sunde firma, som vil beholde de internationale kunder," skriver han til ministeren.

"Tilsyneladende vil CSC betale en betydelig sum penge til en køber for at gennemføre en restrukturering af koncernen, omkring 25-30 millioner euro."

"På trods af disse nyheder har der ikke været taget kontakt til fagforbundene. Samtidig ser der ud til at være mulige tilkendegivelser af interesse fra primære italienske erhvervsdrivende, der ikke har været overvejet af Mediobanca.

"Jeg vil spørge om ministeren er bekendt med det ovenfor introducerede og hvilke skridt, ministeren agter at tage for at undgå de følgende konsekvenser i forhold til arbejdspladser," skriver Pier Paolo Baretta. 

Han fortæller til Computerworld, at han endnu ikke har fået svar fra regeringen, men at han forventer det i løbet af september.

Hos CSC Global fortæller pressechef Chris Grandis, at han ikke kan kommentere sagen.

"Det er CSC's politik, ikke at kommentere rygter eller spekulationer," siger han til Computerworld.

Læs også: CSC overvejer at sælge dele af forretningen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere