Fif: Sådan kan du tjene kassen på mobile apps

To ud af tre applikationer på det mobile marked er aldrig blevet hentet. Undgå at det samme sker for din applikation.

Artikel top billede

Læs også:
Undgå disse brølere i den interne app-butik

18 super-værktøjer til din Android

Alt for få udviklere er opmærksomme på, at det ikke kun handler om at lave en funktionel applikation til mobilmarkedet.

Det kræver et skarpt fokus på marketing, hvis der skal penge i kassen.

Manglende fokus på marketing er ikke nogen ny udfordring. Det har givet udviklere grå hår og hovedpine i en lang række år, siger Babar Baig, der er marketingsdirektør for Vopium og ekspertblogger om app-markedsføring på Amino.

Tilbage i 2005 var han med til at stifte en af de første webbaserede appstores, der indeholdt applikationer fra over 350 udviklere. Babar Baig giver her de vigtigste fifs omkring app-marketing.

Platform er religionskrig
Det er vigtigt at have en klar strategi, allerede inden du går i gang med udviklingen. For der er stor forskel på de forskellige appstores. Alle har fordele men også faldgrupper, som du skal være opmærksom på.

"Inden du begynder på noget som helst, skal du afklare, hvad formålet med din applikation er, og hvor du vil markedsføre den. For der er stor forskel på de forskellige appstores." siger Babar Baig.

Valget af mobilplatform har over årene udviklet sig til religionskrig med Android og Apple helt i frontlinjen.

Men uanset om du er Android eller Apple fanboy, så er det vigtigt at opveje de to giganters fordele og ulemper.

Android versus iOS

Google play er karakteriseret ved at være integreret med Googles øvrige produkter, hvilket giver udviklerne muligheder for at integrere sin applikation med Googles enorme reklamemaskine.

"Annoncører kan målrette in-app reklamer baseret på kategori overfor android brugerne. Dette kan man ikke overfor iOS-brugere. Det vil sige, at man har bedre muligheder for at markedsføre ens applikation mere præcist overfor Android-brugere." siger Babar Baig.

Her er fordelene ved Apples App Store

Fragmenteringen af hardware, der afvikler Android, er dog et klart minus for udviklerne. Du kan nemlig ikke regne med, at applikationer udviklet til Android kan afvikles optimalt på alle Android enheder.

"Apples iOS platform er attraktiv på grund af Apples økosystem af enheder og Apps, hvilket gør at de fleste udviklere stadig foretrækker iOS platformen som den foretrukne udviklingsplatform,"

"Brugerne af Apples produkter er mere villige til at betale for deres applikationer, især iPad brugerne er glade for at bruge penge. De spenderer faktisk 4 gange så meget på applikationer end iPhone brugerne," siger Babar Baig.

Hav din lanceringsstrategi på plads
Det er nemt at blive overset på markedet, antallet af applikationer er nemlig svimlende stort. Der er i øjeblikket over en million applikationer sammenlagt på alle appstores, og realiteten er, at to ud af tre applikationer aldrig bliver hentet.

Navngivning, søgeord og ikke mindst en skarp beskrivelse på landlingssiden er første skridt på vejen for søgefunktionaliteten i de nuværende appstores.

Derudover må man ikke glemme betydningen af et godt App-ikon design. Det kan have en meget stor betydning af antal downloads. 

"Når vi snakker søgning i appstores, så er vi tilbage ved Altavista tilstande. Hvilket er paradoksalt, når for eksempel Google play store leveres af verdens førende søgemaskine producent," siger Babar Baig

Den største udfordring alle virksomheder står overfor er at få formuleret ens service eller produkt på 3 linjer. Brugerne har nemlig ikke tålmodighed til at læse mere på smartphones.

Samtidig skal du også have en helt konkret PR strategi parat. Gør dig helt klart, hvad din applikation kan, hvilken målgruppe den dækker, og udform en konkret storytelling.

"Du kan udvikle verdens bedste applikation, men hvis du ikke for nogen opmærksomhed, så kan du godt glemme alt om indtægt. Hvilket produkt er det, man har at gøre med, og hvilket problem løser det. De ting skal videreformidles helt skarpt," siger Babar Baig.

Læs også:
Undgå disse brølere i den interne app-butik

18 super-værktøjer til din Android

Læses lige nu

    Fagligt Fælles Forbund

    Konsulent til Medlemskontaktcenter

    Sydjylland

    Shure Scandinavia A/S

    Signal Processing Developer with Ambitions

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S