Undgå disse brølere i den interne app-butik

Når du skal etablere en en app-butik til intern brug i virksomheden, er der især fem fejltrin, det kan betale sig at styre uden om.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Nu, da arbejdspladserne er ved at blive indtaget af medarbejdernes personlige mobile enheder, skulle man tro, at så godt som alle virksomheder også har egen app-butik, ikke sandt?

Men sådan er det ikke. På trods af de åbenlyse fordele såsom en effektiv og sikker måde at distribuere mobil-applikationer til medarbejdernes personlige iPads, iPhones og Android-telefoner, er der stadig ikke særlig mange virksomheder, der har egen app-butik. Faktisk estimeres det, at kun 10 procent af virksomhederne i USA har egen app-butik. Gartner vurderer dog, at 60 procent af erhvervslivets it-afdelinger i 2014 vil have udrullet en intern app-butik.

Det aktuelt lave antal private app-butikker overrasker, især i lyset af at modellen med en intern app-butik i virksomheden følger den populære forbrugertendens startet af Apples iTunes App Store og Googles app-butik til Android ved navn Play.

Det er fra disse velkendte platforme, brugerne finder apps og indhold, og uden dem ville smartphones og tablets blot være dyre klumper af aluminium og plastik.

Visse store virksomheder såsom CDW og General Electric har med succes implementeret private app-butikker og mindre niche-firmaer især i sundhedssektoren er også godt i gang med hjælp fra store leverandører såsom Cisco og SAP samt mindre spillere såsom AppCentral.

Men på trods af effektiviteten ved denne model spiller den stadig ikke nogen central rolle i BYOD-tendensen (bring your own device).

Det ser hovedsageligt ud til at være på grund af dårlige erfaringer fra sjuskede, fejlagtige implementeringer.

Det kan for eksempel være, at der i den private app-butik ikke er nogen eller kun meget ringe mulighed for interaktion via sociale medier til blandt andet anbefalinger eller at der mangler konsekvens i brugergrænsefladen, påpeger Rauf A. Adil, der er teknologichef hos it-konsulenten Virtusa.

"Formålet med, at man som bruger besøger en intern app-butik, er at finde apps og feedback fra andre brugere," siger Adil. Hvis ikke man tager højde for det, når man udvikler sin app-butik, vil den sandsynligvis blive en fiasko.

For at undgå den skæbne kan du således her læse om fem fejltrin, der ifølge Virtusa hurtigt kan betyde, at medarbejderne vender ryggen til den interne app-butik.

1. Det er svært at finde de rigtige apps

Den største fejl man her kan begå, er at undlade at skabe en nem måde for brugeren at finde frem til de rigtige applikationer i den interne app-butik.

Dette fejltrin kan til at begynde med være svært at lægge mærke til, fordi udvalget af apps som regel er ret begrænset i starten.

Men som tiden går og antallet af apps stiger, bliver metoden, man som bruger finder frem til apps på, vigtigere og vigtigere.

Apps bør kategoriseres og det bør være muligt at oprette bogmærker og favoritter, ligesom der bør være mulighed for søgning efter såvel specifikke apps som kategorier af apps.

En god måde at finde frem til apps hjælper også til at undgå duplikering af funktionalitet.

"Hvis det er let at finde frem til en app til et specifikt formål, er det også mindre sandsynligt, at nogen duplikerer dens funktionalitet i en anden app. Derimod bliver det mere sandsynligt, at en medarbejder bruger denne app til at løse en forretningsmæssig udfordring eller genbruger komponenter, design eller kode fra den eksisterende app til at bygge en ny," påpeger Adil.

2. Ingen mulighed for feedback eller vurderinger

Mulighed for vurderinger og feedback fra andre brugere er uundværlige komponenter i en virksomheds interne app-butik.

Hvis sådanne funktioner ikke er til stede, kan det være svært at afgøre, om brugerne er tilfredse med en app.

Det er ifølge Virtusa vigtigt at indhente feedback og vurderinger fra brugerne og forbinde sådanne oplysninger til en apps brugsdata.

App-butikken bør gøre en apps vurdering synlig i søgeresultaterne og i kontrolpanelet.

3. Ingen integration med sociale medier

Mange organisationer anvender sociale medier til intern kommunikation og samarbejde, men en intern app-butik bør også integreres med disse sociale medier med det formål at gøre det lettere for brugerne at dele oplysninger om, finde, anbefale og kommentere på apps.

Det vil tiltrække flere brugere til app-butikken.

4. Manglende sikkerhed og privacy

Når en app indsendes for at blive publiceret i den interne app-butik, bør bedømmelsesudvalget kontrollere app'en ud fra en sårbarhedstjekliste.

Det anbefales også at bruge specialiseret software til dette formål.

Hvis det for eksempel i en virksomhed ikke er tilladt at bruge ukrypterede dataforbindelser, så er det nødvendigt at blokere for apps, der opretter forbindelse til webservices fra tredjeparter via ukrypterede dataforbindelser.

Man bør vedligeholde en liste til vurdering af sårbarheder, der opdateres med nyfundne og dokumenterede sårbarheder.

Ligeledes bør man vurdere, om privacy-kravene overholdes, så der ikke lækkes data hverken til uautoriserede personer i virksomheder eller til tredjeparter.

5. Dårlig brugergrænseflade- og grafisk design

Både den interne app-butik og applikationerne i den bør overholde virksomhedens generelle retningslinjer for brugeroplevelse, grafisk design og andre faktorer inden for design af brugergrænsefladen.

Hvis en app for eksempel anvender en anden farvesammensætning eller afviger i logo eller skrifttype fra retningslinjerne, så bør den blive afvist med en forklaring om hvorfor, og hvad der kan gøres for, at den overholder retningslinjerne.

Det er vigtigt, at der er konsekvens i den slags, hvilket også gælder farvevalg i apps til intern brug.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Backup-/Restore-specialist søges til at sikre vores kritiske data

Københavnsområdet

TV2

Android App Developer til TV 2

Københavnsområdet

BEC

Business analyst (senior)

Region Sjælland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S