Danske chefer forbyder Facebook for de ansatte

Sociale medier er i stor stil ikke velkomne i danske virksomheder. Samtidig har cheferne klare holdninger til, om medarbejderne skal tjekke mailen i fritiden.

Artikel top billede

Læs også:

Sociale medier: Her er brølerne, du skal undgå

Hver fjerde virksomhed har sat grænser for eller kontrollerer på anden måde, hvor meget de ansatte bruger Facebook i arbejdstiden.

Det skriver magasinet Lederne, der har foretaget en undersøgelse blandt 1.769 chefer.

Hver tredje virksomhed har desuden etiske retningslinjer for, hvad de ansatte må og ikke må, når de er online i arbejdstiden.

31 procent af de danske virksomheder har helt forbudt deres medarbejdere at bruge Facebook og Twitter i arbejdstiden.

46 procent tillader, at de ansatte bruger de sociale medier mellem otte og 16.

Til gengæld viser undersøgelsen også, at kun syv procent af virksomhederne forventer, at de ansatte besvarer e-mails og sms'er uden for arbejdstiden.

61 procent siger, at det forventer de slet ikke, mens 30 procent af virksomhederne oplyser, at de 'til dels' forventer, at de ansatte er tilgængelige efter fyraften.

Facebook på sygehuset

I december sidste år gik bølgerne højt om de ansattes brug af sociale medier, når de var på arbejde på Hvidovre Hospital.

Angiveligt havde medarbejderne på Hvidovre Hospital surfet rundt på nettet i 4.000 timer på en måned, målt i september og oktober, hvilket svarer til 24 fuldtidsstillinger.  

Det fik ledelsen op i det røde felt, og på en uge var de ansattes tidsforbrug på de sociale medier halveret.

Den historie kan du læse her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S