Artikel top billede

Derfor storsatser Danske Bank på indisk it-udvikling

Danske Bank har på få år øget sin medarbejderstyrke med 1.700 procent i Indien. Og det er der helt klare grunde til. Se dem her.

Læs også:
Sådan scorer du kassen på outsourcing til udlandet

Så meget sparer du på it-outsourcing i Indien

På blot seks år har Danmarks største bank, Danske Bank, oprustet heftigt på mandskabssiden i sine outsourcing-aktiviteter i Indien.

I 2006 rådede banken over 40 medarbejdere i outsourcingselskabet ITC infotech.

I dag er det tal steget til omkring 700 indiske medarbejdere medarbejdere, hvoraf omtrent 100 sidder i Danmark, der arbejder på både større og mindre projekter for banken.

Underdirektør Peter Rasmussen fra Danske Banks it-udviklingsafdeling forklarer til Computerworld, at formålene med at rykke udviklingsopgaverne til Indien var at opskalere udviklingsafdelingen i bestræbelserne på både at vedligeholde eksisterende systemer og udvikle i nye projekter.

"Vi tog oprindeligt til Indien på grund af ressourcemangel på udviklingssiden. I Indien kunne vi få adgang til langt større ressourcer, og det er da i dag også den største gevinst ved vores strategi," siger Peter Rasmussen og fortsætter:

"Den efterfølgende skalering i Indien er dels for yderligere skalering til en omkostningseffektiv pris og i forhold til fleksibiliteten. Da setup'et i Indien var på plads, har vi udnyttet det fuldt ud siden."

Kan spare halvdelen

Peter Rasmussen ønsker dog af hensyn til konkurrencehensyn ikke at uddybe, hvor meget outsourcing-satsningen i Indien har barberet af bankens udviklingsomkostninger.

"Det er klart, at vi tager de økonomiske gevinster med," nøjes han med at sige.

Rambøll Mangement har i den henseende tidligere vurderet for Computerworld, at besparelsen på relativt simple udviklingsopgaver med fokus på omkostningseffektivitet ligger i omegnen af 30 til 50 procent.

Dansk Industri har estimeret, at besparelserne ligger på 25 til 30 procent på de fleste typer udviklingsopgaver i Indien i forhold til selv at arbejde internt på projekterne i Danmark.

Besparelsespotentialet ved outsourcing til Indien kan du læse mere om her

Et langt forhold er godt

Et groft gæt på bankens besparelser vil derfor vil derfor være et sted mellem 25 og 50 procent, da Danske Bank har outsourcet både simple og komplekse opgaver i en skøn blanding.

Den tilgang er valgt, efter banken i løbet af sin langvarige tilstedeværelse har fået afstemt sine outsourcing-processer med indiske ITC Infotech og derfor kan sende forskelligartede opgaver østpå.

"Vores erfaring er, at jo længere samarbejde, jo lettere er det at samarbejde om de komplekse problemstillinger. Der er dog områder, hvor vi ser, at det kræver en stor grad af specialisering at løse opgaverne, og her udføres der relativt færre opgaver i Indien," forklarer Peter Rasmussen.

Flyver frem og tilbage

Optimering af udviklingsafdeling og de medfølgende besparelser kommer dog ikke uden en heftig investering i bankens folk i Bagalore, som har været en af Danske Banks største udfordringer ved at flytte så store dele af sine udviklingsaktiviteter til Asien.

Danske Bank vil gerne være en stor fisk hos en mindre leverandør

I Danske Banks setup har man valgt, at lade de danske projektledere sidde i Danmark, efter banken har fået syet et ordentligt teknisk tæppe sammen af diverse kommunikationsmidler som videomøder og chat-klienter.

Projektlederne nøjes derfor med at flyve til Bangalore et par gange om året for at opstarte projekter, koordinere og vidensoverdrage. 

Men møderne ansigt til ansigt med inderne kan ikke helt undværes. Derfor er de danske projektledere også i Indien, når Danske Bank sparker et nyt projekt i gang.

"Man skal vise personlig interesse og tilstedeværelse, for jeg vil sige, at balancen mellem af de kulturelle forskelle er den største udfordring ved at outsource til Indien," siger Peter Rasmussen.

"Vi overvejer nøje behovet for fysisk tilstedeværelse, som kan være enten danskere i Indien eller indere i Danmark," tilføjer han. 

Du kan læse mere om forskelligartede kulturelle outsorcing-udfordringer i her.

Kontakter i Indien

Peter Rasmussen fra Danske Bank fremhæver, at det er alfa omega at dele alle relevante oplysninger med inderne, og selv holde hånd i hanke med de indiske kolleger, som arbejder på bankens systemer.

Derfor har Danske Bank blandt andet også sendt flere af sine udviklere på engelskkurser for bedre at kunne kommunikere med deres indiske kolleger.

I Indien har banken udstationeret fem kontaktpersoner, der agerer som kontaktpunkter mellem Danmark og den indiske leverandør.

Vil gerne være en stor fisk

Danske Bank har ikke offshoret sine udviklingsopgaver andre steder end hos ITC Infotech i Bangalore, der i alt har 8.000 udviklere, og dermed et af de mellemstore outsourcing-selskaber i det folkerige land med over en milliard indbyggere.

At være den største kunde hos en mindre leverandør har været et helt bevidst valg fra Danske Banks side.

"Vi vil hellere være en stor kunde hos en lille leverandør end at være en lille fisk hos en leverandør med 100.000 udviklere," siger Peter Rasmussen i forbindelse med, hvor meget medbestemmelse banken kan få hos sin leverandør.

"Men når vi uddelegerer opgaver til både folk i Danmark og i Indien, så er det klart, at vi gerne vil holde fast på de samme folk," fortsætter han.

Samtidig tilføjer Peter Rasmussen, at trods Danske Banks heftige opjusteringer i Indien inden for de seneste år, så forventer han ikke, at bankens investeringer i indisk arbejdskraft vil vokse i samme takt fremover.

Læs også:
Sådan scorer du kassen på outsourcing til udlandet

Så meget sparer du på it-outsourcing i Indien




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere