Sådan overlever Intel en tid med faldende pc-salg

San Francisco: Det voksende salg af tablet-computere og smartphones øger nemlig efterspørgslen på en anden type computere.

Artikel top billede

Foto: Robert Hendel

Læs også:
App-udvikling: Derfor satser Intel på hypet kodesprog

Intel: Sådan vil vi genopfinde mobility for dig

Svigtende pc-salg og et boomende tablet-marked er formentligt årsagen til, at Intel ikke når de forventede salgstal.

Det gælder både markedet for private forbrugere som for virksomheder.

Der er dog ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget.

For med et eksplosivt salg af de mobile enheder stiger efterspørgslen på servere, der blandt andet bruges til cloud-tjenester.

For hver 120 solgte tablets er der brug for en server til at håndtere hele den web-baserede trafik, som brugerne af mobile enheder genererer.

Det forklarede Diane Bryant, der er SVP og CIO i Intel, på et pressemøde ved Intel Developer Forum i San Francisco sent onsdag aften dansk tid.

"Vi går en tid i møde med 'big data', og for at behandle dem skal virksomhederne bruge store datacentre," sagde Diane Bryant.

Nye serverchips venter næste år

Netop server-salget lader til at leve op til Intels forventninger for tredje kvartal, og det er et område, som er i rivende udvikling hos Intel.

I øjeblikket tester Intel sin næste generation af energibesparende server-chips, E5 og E7, der kommer på markedet i 2013.

De nye chips baseret på Intels Ivy Bridge chipdesign, der kombinerer grafik og databehandling i en enkelt chip. 

Desuden bliver Xeon E3 også frigivet i 2013, og den bygger på den 22-nanometer Haswell-kerne, som bliver udviklet hos Intel lige nu.

Foruden Xeon E3 arbejder Intel også på en ny type Atom-baserede server-chips til de såkaldte 'microservere', der reducerer strømforbruget med to tredjedele.

Det er 15 år siden, Intel gik ind på markedet for server-chips, og i den periode er ydeevnen mangedoblet, fortalte Diane Bryant på pressemødet.

Læs også:
App-udvikling: Derfor satser Intel på hypet kodesprog

Intel: Sådan vil vi genopfinde mobility for dig

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S