Teleselskab dropper Skype-gebyr: Har en ny plan

Tele-gigant har droppet planerne om at kræve et ekstra gebyr for IP-telefoni på mobilnettet. Nu skal en ny forretningsmodel hente pengene hjem.

Artikel top billede

Læs også:

Danske teleselskaber klar til at spærre for Skype

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-gebyr

Her er de danske teleselskabers planer for Skype-gebyr

Telegiganten TeliaSoneras meget omdiskutterede planer om at opkræve ekstra penge for tjenester som Skype på mobilnettet er nu definitivt lagt i graven.

TeliaSonera bebudede ellers tidligere på året, at selskabet ville til at tage penge for Skype-samtaler og lignende IP-telefoni på mobilnetværket.

Men trods planerne ser det nu ud til, at den voldsomme debat om Skype-afgiften har fået svenskerne til at trække i land.

"Det blev for kompliceret at kommunikere til kunderne," forklarer Linda Timsäter, kommunikationschef i TeliaSonera, til Computersweden.

Pengene skal stadig hentes hos kunderne

I stedet har svenskernes svar på TDC nu valgt en anden strategi.

"Det er mere enkelt at lade IP-telefoni indgå i abonnementet. Vi ønsker, at det skal være enkelt for kunderne," siger Linda Timsäter.

Ifølge vores svenske søstermedie betyder de droppede gebyr-planer, at prisen på selskabets data-abonnementer generelt er steget.

Kommunikationschef Linda Timsäter peger på, at det drejer sig om op til 30 kroner ekstra om måneden eller 360 kroner om året.

Computerswedens beregninger viser, at det vil kunne give en ekstraindtægt på op imod 200 millioner svenske kroner ekstra om året.

TeliaSonera har blandt andet forsøgt sig med Skype-afgiften på det spanske marked, men det blev ingen kommerciel succes, skriver ComputerSweden. 

Spanien var ellers tænkt som et første forsøg på at etablere den nye IP-telefoni-afgift, hvorefter andre lande, herinblandt Danmark, kunne komme på tale.

Skype-gebyr i Danmark?

Det var på Telias pressemøde på Mobile World Congress i februar, at administrerende direktør Lars Nyberg meddelte, at det skulle koste ekstra penge at anvende IP-telefoni på mobildata-netværket.

"80 procent af vores omsætning kommer fra samtaler, og det er vi nødt til at beskytte. Hvis vi siger, at samtaler er gratis, så er den her virksomhed ødelagt. Sammen med alle andre operatører."

Lars Nyberg lagde vægt på, at TeliaSonera har en tradition for at være tidligt ude med nye tiltag, der gør op med eksisterende tilstande på markedet.

Og selvom selskabet ikke er dominerende her i Danmark, og dermed ikke kan diktere udviklingen på samme på som i Sverige, så mente Lars Nyberg, at betaling for IP-telefoni er en nødvendighed alle vegne.

"Selvfølgelig skal vi tage penge for VOIP. Det vil selv Danmark finde ud af," lød det fra topchefen.

Mødt med hård kritik

Reaktionen fra Forbrugerrådet her i Danmark var ganske voldsom

"Det, de har gang i her, er et eklatant brud på netneutraliteten," sagde Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet, til Computerworld.

TDC, Telenor og 3, der også udbyder mobile bredbåndsløsninger i Danmark, forklarede efterfølgende til Computerworld, at de ikke ville afvise idéen, men omvendt heller ikke var på vej med konkrete tiltag.

Ikke desto mindre viste det tidligere i denne måned, at de danske teleselskaber har i al stilhed har gjort klar til at blokere for den gratis brug af Skype ved at ændre standardbetingelserne.

Læs også:

Danske teleselskaber klar til at spærre for Skype

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-gebyr

Her er de danske teleselskabers planer for Skype-gebyr

Hård kritik: Skype-gebyr kan kvæle internettet

Dansk teleindustri splittet om gebyr på IP-telefoni

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S