Læs også:
Her er dommen over Apples nye iPhone 5
Teleselskabet 3 har et godt tilbud til dig: Få iPhone 5 helt gratis, og betalt kun for dit abonnement.
Det er næsten for godt til at være sandt, og tilbuddet lover også noget, 3 ikke kan holde.
Med en bestemt hjemmesideadresse ved hånden, kan du via denne tilgå 3's bestillingsside for mobiltelefoner. Her kan du for eksempel bestille Apples nye iPhone 5.
Adressen indeholder en helt bestemt variabel omkring loyalitetspoint. Man får en vis rabat alt efter, hvor høj denne variabel er.
Du kan selv skrive tal i denne variabel og derved selv bestemme, hvor meget rabat du skal have på din nye telefon.
Manglende information på hjemmesiden
Loyalitetspoint fungerer som en rabat, der kun er tiltænkt 3's eksisterende kunder. Ved at være kunde igennem længere tid,opnår du point.
Men det fremgår ikke umiddelbart af den hjemmeside, som forbrugerne rammer, at man skal være eksisterende kunde, for at benytte sig af rabatten.
Hvis man derfor finder denne hjemmeside-adresse på nettet, modtager den fra sine venner eller på anden måde kommer i besiddelse af den, så kan man altså bestille en ny telefon med en klækkelig rabat.
3 oplyser, at virksomheden allerede kender til, at forbrugerne selv kan skrue op og ned på loyalitetspoint-variablen.
"Vores onlinechef oplyser, at det kun er i få tilfælde, at man kan slippe igennem bestillingssiden på den her måde," siger Hanne Damgaard, der er kommunikationskonsulent for 3.
3 annullerer handlen
Alligevel skal du ikke forvente, at du får den bestilte telefon tilsendt. Ifølge 3 når bestillingen nemlig ikke hele vejen igennem systemet.
3 kontrollerer i virksomhedens kreditvurderingsafdeling, at bestillingen kan tilknyttes til en eksisterende kunde, der har opsamlet den givne mængde rabat.
"Vi har tre hverdage til at opdage fejlen, og vi krydskontrollerer oplysningerne fra selve bestillingen i vores kreditvurderingsafdeling," siger Hanne Damgaard fra 3.
Hvis det skulle ske, at 3 ikke opdager fejlen i kreditvurderingsafdelingen, vurderer 3's juridiske afdeling, at en sådan bestilling vil være foretaget i ond tro, også selvom forbrugeren har fundet hjemmesideadressen på internettet, eller fra en anden person, uden selv at have ændret loyalitetspoint-parameteret.
"Ifølge vores juridiske afdeling, så vil forbrugeren handle i ond tro, hvis vedkommende bruger denne hjemmesideadressen."
At handle i ond tro
Forbrugerombudsmanden kan ikke udtale sig om den konkrete sag, men forklarer til Computerworld, hvornår man som forbruger har handlet i ond tro.
"Selvom der er en skrivefejl eller en anden fejl til stede, så er der som udgangspunkt indgået en bindende aftale, og så er det kun, hvis den erhvervsdrivende kan godtgøre, at forbrugeren vidste eller burde vide, at der var tale om en fejl, at virksomheden kan blive løst fra aftalen."
"Det vil sige, at det kun er åbenbare fejl, hvor de ikke er bundet," siger Tina Morell, der er chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden.
Det vil i sidste ende være Forbrugernævnet, der skal afgøre konkrete sager, forklarer Tina Morell.
Læs også: